ໃນຂະນະທີ່ເສດຖະກິດຂອງລາວເລີ່ມຟື້ນຕົວຈາກຜົນກະທົບຂອງການຊ້າລົງໃນທົ່ວໂລກທີ່ເກີດຈາກພະຍາດໂຄວິດ-19, ປະເທດດັ່ງກ່າວປະເຊີນກັບສິ່ງທ້າທາຍທີ່ເກີດຈາກຄວາມອ່ອນແອຂອງເສດຖະກິດມະຫາພາກທີ່ມີມາແຕ່ດົນນານ ແລະ ຈາກຄວາມກົດດັນໃຫມ່, ລວມທັງການເພີ່ມຂຶ້ນຂອງລາຄາສິນຄ້າທົ່ວໂລກແລະອັດຕາແລກປ່ຽນທີ່ຫຼຸດລົງຢ່າງຫຼວງຫຼາຍ. ການແກ້ໄຂແມ່ນອາດຈະພິຈາລະນາເຖິງນະໂຍບາຍຕ່າງໆ ເພື່ອຫຼຸດຜ່ອນໄພຂົ່ມຂູ່ເຫຼົ່ານີ້.
· COVID-19 ແລະ ມາດຕະການຄວບຄຸມທີ່ກ່ຽວຂ້ອງໄດ້ເພີ່ມຄວາມສ່ຽງດ້ານເສດຖະກິດມະຫາພາກ ແລະ ການຟື້ນຕົວຂອງເສດຖະກິດຊ້າລົງ. ອັດຕາເງິນເຟີ້ເພີ່ມຂຶ້ນຈາກຕໍ່າກວ່າ 2% ໃນເດືອນກຸມພາ 2021 (ປີຕໍ່ປີ) ເປັນ 9.9% ໃນເດືອນເມສາ 2022 ແລະ ໄພຂົ່ມຂູ່ຕໍ່ຊີວິດການເປັນຢູ່, ໂດຍສະເພາະໃນຄົວເຮືອນໃນຕົວເມືອງທີ່ມີລາຍໄດ້ຕໍ່າ.
· ການຂາດດຸນງົບປະມານຫຼຸດລົງໃນປີ 2021, ຍ້ອນລາຍຮັບພາຍໃນ ແລະ ການໃຊ້ຈ່າຍຫຼຸດລົງ . ລາຍຮັບພາຍໃນໄດ້ຟື້ນຕົວເປັນ 12.4% ຂອງ GDP ໃນປີ 2021, ແຕ່ຍັງຄົງຕໍ່າກວ່າລະດັບກ່ອນການແຜ່ລະບາດຂອງພະຍາດ ແລະ ລະດັບສະເລ່ຍຂອງພາກພື້ນ. ການບໍລິການຫນີ້ສິນສູງ ແລະ ລາຍຮັບຕ່ໍາຍັງສືບຕໍ່ຈໍາກັດ.
· ລະດັບໜີ້ສິນສາທາລະນະໄດ້ເພີ່ມຂຶ້ນຢ່າງຫຼວງຫຼາຍນັບຕັ້ງແຕ່ປີ 2019, ເປັນອັນຕະລາຍຕໍ່ຄວາມໝັ້ນຄົງຂອງເສດຖະກິດມະຫາພາກ. ໜີ້ສິນສາທາລະນະ ແລະ ການຄ້ຳປະກັນສາທາລະນະເພີ່ມຂຶ້ນເຖິງ 88% ຂອງ GDP ໃນປີ 2021, ຂະແໜງພະລັງງານກວມເອົາຫຼາຍກວ່າ 30% ຂອງໜີ້ສິນ, ໃນຂະນະທີ່ສ່ວນແບ່ງໜີ້ສິນການຄ້າເພີ່ມຂຶ້ນ, ເພີ່ມຄວາມກົດດັນຕໍ່ການຄຸ້ມຄອງສະພາບຄ່ອງ.
· ສປປ ລາວ ປະເຊີນກັບສິ່ງທ້າທາຍດ້ານສະພາບຄ່ອງ ແລະ ການແກ້ໄຂອັນເນື່ອງມາຈາກພາລະການບໍລິການໜີ້ສິນສູງ, ການເກັບລາຍຮັບບໍ່ດີ, ທາງເລືອກດ້ານການເງິນທີ່ຈຳກັດ ແລະ ຄັງສຳຮອງເງິນຕາຕ່າງປະເທດຕໍ່າ. ຄວາມແກ່ຍາວຂອງຫນີ້ສິນຍັງສືບຕໍ່ສູງ ເຊິ່ງໄດ້ສົ່ງຜົນໃນການເຈລະຈາສອງຝ່າຍກັບເຈົ້າຫນີ້.
· ເງິນກີບໄດ້ຕົກຕໍ່າລົງຢ່າງແຮງໃນປີ 2021-22, ປະມານ 30% ທຽບກັບເງິນໂດລາສະຫະລັດໃນຮອບປີເຖິງເດືອນເມສາ 2022, ເຊິ່ງສະທ້ອນໃຫ້ເຫັນເຖິງຂໍ້ຈຳກັດດ້ານສະພາບຄ່ອງພາຍນອກຢ່າງຫຼວງຫຼາຍ . ການມີເງິນຕາຕ່າງປະເທດທີ່ຈໍາກັດ, ບວກໃສ່ກັບຄວາມຕ້ອງການສູງ - ສໍາລັບການນໍາເຂົ້າ ແລະ ການຊໍາລະຫນີ້ສິນ - ໄດ້ເຮັດໃຫ້ເກີດຄວາມບໍ່ສອດຄ່ອງຂອງຄວາມຕ້ອງການ - ການສະຫນອງທີ່ເຮັດໃຫ້ເກີດຄວາມກົດດັນດ້ານການເສື່ອມລາຄາຢ່າງແຂງແຮງ, ເຖິງແມ່ນວ່າການເລື່ອນການບໍລິການຫນີ້ສິນຈະມີການຜ່ອນຜັນກໍ່ຕາມ.
· ເຖິງວ່າຈະມີການເກີນດຸນການຄ້າ ແລະ ການໄຫຼເຂົ້າຂອງ FDI ທີ່ຄົງຕົວກໍຕາມ, ຄັງສຳຮອງເງິນຕາຕ່າງປະເທດຍັງຕ່ຳ. ພະລັງງານ ແລະ ການຂຸດຄົ້ນບໍ່ແຮ່, ເຊັ່ນດຽວກັນກັບການສົ່ງອອກກະສິກໍາ ແລະ ການຜະລິດ, ໄດ້ຂະຫຍາຍຕົວຢ່າງແຂງແຮງໃນປີ 2021. ເຖິງຢ່າງໃດກໍຕາມ, ລາຍຮັບຈາກການສົ່ງອອກມີພຽງ 26% ເທົ່ານັ້ນທີ່ເກັບຄືນສູ່ເສດຖະກິດຂອງລາວ, ສ່ວນທີ່ຍັງເຫຼືອແມ່ນຝາກຢູ່ຕ່າງປະເທດ.
· ສິນເຊື່ອພາຍໃນໄດ້ເລັ່ງລັດໃນທ້າຍປີ 2021, ດ້ວຍນະໂຍບາຍເງິນຕາເພື່ອສະໜັບສະໜູນການຟື້ນຕົວຂອງເສດຖະກິດ, ແຕ່ຄວາມອ່ອນແອຍັງຢູ່ໃນຂະແໜງການທະນາຄານ.
· ການເຕີບໂຕ GDP ຄາດວ່າຈະຟື້ນຕົວເປັນ 3,8% ໃນປີ 2022, ໂດຍສະເພາະການເຈລະຈາໜີ້ສິນທີ່ສືບຕໍ່ຜ່ອນຜັນ ແລະ ມາດຕະການຄວບຄຸມ COVID-19 ທີ່ເຂັ້ມງວດກໍ່ໄດ້ປົດອອກແລ້ວ. ການຟື້ນຕົວເທື່ອລະກ້າວແມ່ນຄາດວ່າຈະຢູ່ໃນການບໍລິການພາຍໃນ, ໃນຂະນະທີ່ຄວາມຕ້ອງການພາຍນອກຈະຍັງຄົງຢູ່ໃນການຟື້ນຕົວຊ້າໃນບັນດາຄູ່ຄ້າ.
· ການສູນເສຍວຽກເຮັດງານທໍາໃນໄລຍະຍາວ ແລະ ການປິດທຸລະກິດທີ່ເກີດຈາກການແຜ່ລະບາດຂອງພະຍາດ COVID-19 ຈະສືບຕໍ່ສ້າງຄວາມກົດດັນຕໍ່ລາຍຮັບຂອງຄົວເຮືອນ. ດ້ວຍລາຄາເພີ່ມຂຶ້ນ, ຫຼາຍຄົວເຮືອນມີຄວາມສ່ຽງທີ່ຈະຕົກຢູ່ໃນຄວາມທຸກຍາກ.
· ການເຄັ່ງຕຶງຂອງເງິນຕາທົ່ວໂລກ ແລະ ອັດຕາດອກເບ້ຍທີ່ເພີ່ມຂຶ້ນສາມາດສ້າງຄວາມກົດດັນຕໍ່ເງິນກີບ, ເພີ່ມອັດຕາເງິນເຟີ້ ແລະ ເພີ່ມພາລະໜີ້ສິນ. ສິ່ງເລົ່ານີ້ຈະຂັດຂວາງການລົງທຶນ ແລະ ທາງເລືອກທາງດ້ານການເງິນ. ຂໍ້ຂັດແຍ່ງທີ່ຍືດເຍື້ອຢູ່ໃນຢູເຄຣນອາດຈະສົ່ງຜົນກະທົບຕໍ່ລາຄາສິນຄ້າ, ໂດຍສະເພາະນໍ້າມັນເຊື້ອໄຟ, ໃນຂະນະທີ່ການຂະຫຍາຍຕົວທີ່ຕໍ່າກວ່າທີ່ຄາດໄວ້ຂອງຄູ່ຄ້າທີ່ສໍາຄັນ, ໂດຍສະເພາະຈີນ, ຈະຂັດຂວາງຄວາມຕ້ອງການພາຍນອກ.
· ເພື່ອຟື້ນຟູສະຖຽນລະພາບດ້ານເສດຖະກິດມະຫາພາກ, ໂດຍສະເພາະການສະໜັບສະໜູນການຟື້ນຟູ ແລະ ນະໂຍບາຍທີ່ເປັນບູລິມາສິດ ເຊັ່ນ:
- ສ້າງຊ່ອງທາງການເງິນໂດຍຜ່ານການລະດົມຊັບພະຍາກອນທີ່ດີຂຶ້ນ ແລະ ປະສິດທິພາບການໃຊ້ຈ່າຍ;
- ຟື້ນຟູຄວາມຍືນຍົງຂອງຫນີ້ສິນໂດຍການເສີມສ້າງການຄຸ້ມຄອງຫນີ້ສິນ ແລະ ຄວາມໂປ່ງໃສ.
- ເສີມຂະຫຍາຍຄວາມໝັ້ນຄົງຂະແໜງການເງິນໂດຍຜ່ານເຄື່ອງມືດ້ານກົດໝາຍ ແລະ ລະບຽບການ
- ດຳເນີນການປະຕິຮູບດ້ານໂຄງສ້າງ ແລະ ສະພາບແວດລ້ອມແຫ່ງການດຳເນີນທຸລະກິດ.
ການປົດລອກຈາກປະເທດທີ່ມີຊາຍແດນຕິດຈອດ ໃຫ້ຫັນມາເປັນທ່າແຮງຂອງການເຊື່ອມຕໍ່ພາກພື້ນ
ປະເທດລາວກຳລັງຊອກຫາການຫັນປ່ຽນຈາກປະເທດທີ່ບໍ່ມີຊາຍແດນຕິດຈອດມາເປັນປະເທດທີ່ມີຊາຍແດນຕິດຈອດກັນໂດຍຜ່ານການພັດທະນາພື້ນຖານໂຄງລ່າງຂອງພາກພື້ນ. ການລົງທຶນທີ່ສຳຄັນ ລວມມີ ເສັ້ນທາງລົດໄຟ ລາວ-ຈີນ, ແລວເສດຖະກິດ ຕາເວັນອອກ-ຕາເວັນຕົກ ແລະ ເຄືອຂ່າຍເສັ້ນທາງທີ່ສຳຄັນ. ສິ່ງທ້າທາຍແມ່ນເພື່ອຮັບປະກັນວ່າລາວສາມາດໄດ້ຮັບຜົນປະໂຫຍດຢ່າງເຕັມສ່ວນຈາກການເຊື່ອມຕໍ່ເລົ່ານີ້, ບໍ່ພຽງແຕ່ເປັນປະເທດທາງຜ່ານເທົ່ານັ້ນ, ແຕ່ຍັງຜ່ານກິດຈະກໍາທາງເສດຖະກິດທີ່ເພີ່ມຂຶ້ນ ແລະ ປະລິມານການສົ່ງອອກ, ການບໍລິການເພີ່ມມູນຄ່າ ແລະ ການສ້າງວຽກເຮັດງານທໍາໃຫມ່ໃຫ້ດີກວ່າເກົ່າ.
ແນວໃດກໍດີ, ການລົງທຶນຂອງລາວໃນການພັດທະນາພື້ນຖານໂຄງລ່າງຍັງປະສົບກັບຄວາມສ່ຽງ . ຄ່າໃຊ້ຈ່າຍຂອງການລົງທຶນເຫຼົ່ານີ້ແມ່ນສູງ ແລະ ລາວຈະໄດ້ຮັບຜົນປະໂຫຍດຈາກການປັບປຸງການເຊື່ອມຕໍ່ເທົ່ານັ້ນ ຖ້າສາມາດປະຕິບັດການປະຕິຮູບນະໂຍບາຍໃຫ້ສົມບູນແບບ ແລະ ປັບປຸງໂຄງສ້າງພື້ນຖານທາງຄົມມະນາຄົມໄດ້ສຳເລັດຜົນ. ການປະຕິຮູບສະພາບແວດລ້ອມການດຳເນີນທຸລະກິດ ແລະ ການລົງທຶນຕ້ອງເລັ່ງລັດເພື່ອຍາດແຍ່ງເອົາຜົນປະໂຫຍດຢ່າງຄົບຖ້ວນ. ນອກຈາກນັ້ນ, ທາງລົດໄຟຍັງມີຄວາມສ່ຽງດ້ານການເງິນມະຫາພາກທີ່ຕິດພັນກັບໜີ້ສິນທີ່ອາດຈະເກີດຂຶ້ນ ແລະ ຍັງຈະມີຄວາມສ່ຽງຕໍ່ສັງຄົມ ແລະ ສິ່ງແວດລ້ອມ ຖ້າການຄຸ້ມຄອງບໍ່ສອດຄ່ອງ.
ການ ປະຕິຮູບທີ່ສຳຄັນຕໍ່ໄປນີ້ສາມາດຫຼຸດຜ່ອນຄວາມສ່ຽງ ແລະ ສ້າງຜົນປະໂຫຍດສູງສຸດຂອງການເຊື່ອມຕໍ່ທີ່ດີຂຶ້ນ:
- ແກ້ໄຂຊ່ອງຫວ່າງໃນການເຊື່ອມຕໍ່ການຂົນສົ່ງເພື່ອຮັບປະກັນການເຂົ້າເຖິງພື້ນຖານໂຄງລ່າງທາງລົດໄຟ, ການຂົນສົ່ງ ແລະ ການເຊື່ອມຕໍ່ຖະຫນົນຫົນທາງປະສິດທິພາບກັບ ແຫຼ່ງຜະລິດ ແລະ ການບໍລິໂພກ;
- ສົ່ງເສີມການຂົນສົ່ງຂ້າມແດນໃຫ້ມີປະສິດທິພາບຫຼາຍຂຶ້ນ, ປັບປຸງລະບົບການຂົນສົ່ງ ແລະ ຕ່ອງໂສ້ ເຮັດໃຫ້ການເຂົ້າຕະຫຼາດງ່າຍຂຶ້ນ ແລະ ກໍາຈັດສິ່ງກີດຂວາງການດຳເນີນງານໃນຂະແໜງຂົນສົ່ງ;
- ລົງເລິກ ແລະ ເລັ່ງການປະຕິຮູບການອຳນວຍຄວາມສະດວກດ້ານການຄ້າ ໂດຍການສ້າງລະບົບຄຸ້ມຄອງການຜ່ານແດນທີ່ມີປະສິດທິຜົນ;
- ປັບປຸງສະພາບແວດລ້ອມດ້ານການດຳເນີນທຸລະກິດ ເພື່ອດຶງດູດການລົງທຶນ ແລະ ສ້າງວຽກເຮັດງານທຳ;
- ປັບປຸງການເຂົ້າເຖິງ ແລະ ປັບປຸງການບໍລິການທຸລະກິດໃຫ້ທັນສະໄໝ;
- ສົ່ງເສີມຂະແໜງການຜະລິດ ແລະ ສ້າງວຽກເຮັດງານທຳໃຫ້ຫຼາຍຂຶ້ນ ເຊິ່ງປະເທດລາວມີທ່າໄດ້ປຽບທຽບເຊັ່ນ: ຜະລິດຕະພັນກະສິກໍາທີ່ມີມູນຄ່າເພີ່ມສູງ ແລະ ການທ່ອງທ່ຽວແບບທຳມະຊາດ.
- ຜັກດັນການຊຸກຍູ້ການເສຍພາສີຕາມສະພາບເສດຖະກິດ, ຫຼຸດຜ່ອນໜີ້ສິນຂອງລັດ ແລະ ຄຸ້ມຄອງໜີ້ສາທາລະນະດ້ວຍການປະຕິບັດຕາມລະບຽບການ.
- ປັບປຸງການປະຕິບັດລະບຽບການດ້ານສັງຄົມ ແລະ ສິ່ງແວດລ້ອມ ໂດຍຜ່ານການປະເມີນຕີລາຄາ ແລະ ການບັງຄັບໃຊ້ຢ່າງເຂັ້ມງວດ.
ກະລຸນາປະກອບຄວາມຄິດເຫັນຂອງທ່ານຂ້າງລຸ່ມນີ້ ແລະຊ່ວຍພວກເຮົາປັບປຸງເນື້ອຫາຂອງພວກເຮົາ.