ພາບປະກອບ

 

ໃນຂະນະທີ່ເສດຖະກິດຂອງລາວເລີ່ມຟື້ນຕົວຈາກຜົນກະທົບຂອງການຊ້າລົງໃນທົ່ວໂລກທີ່ເກີດຈາກພະຍາດໂຄວິດ-19, ປະເທດດັ່ງກ່າວປະເຊີນກັບສິ່ງທ້າທາຍທີ່ເກີດຈາກຄວາມອ່ອນແອຂອງເສດຖະກິດມະຫາພາກທີ່ມີມາແຕ່ດົນນານ ແລະ ຈາກຄວາມກົດດັນໃຫມ່, ລວມທັງການເພີ່ມຂຶ້ນຂອງລາຄາສິນຄ້າທົ່ວໂລກແລະອັດຕາແລກປ່ຽນທີ່ຫຼຸດລົງຢ່າງຫຼວງຫຼາຍ. ການແກ້ໄຂແມ່ນອາດຈະພິຈາລະນາເຖິງ​ນະ​ໂຍ​ບາຍຕ່າງໆ ​ເພື່ອ​ຫຼຸດ​ຜ່ອນ​ໄພ​ຂົ່ມ​ຂູ່​ເຫຼົ່າ​ນີ້.

·       COVID-19 ແລະ ມາດຕະການຄວບຄຸມທີ່ກ່ຽວຂ້ອງໄດ້ເພີ່ມຄວາມສ່ຽງດ້ານເສດຖະກິດມະຫາພາກ ແລະ ການຟື້ນຕົວຂອງເສດຖະກິດຊ້າລົງ. ອັດຕາເງິນເຟີ້ເພີ່ມຂຶ້ນຈາກຕໍ່າກວ່າ 2% ໃນເດືອນກຸມພາ 2021 (ປີຕໍ່ປີ) ເປັນ 9.9% ໃນເດືອນເມສາ 2022 ແລະ ໄພຂົ່ມຂູ່ຕໍ່ຊີວິດການເປັນຢູ່, ໂດຍສະເພາະໃນຄົວເຮືອນໃນຕົວເມືອງທີ່ມີລາຍໄດ້ຕໍ່າ.

·       ການຂາດດຸນງົບປະມານຫຼຸດລົງໃນປີ 2021, ຍ້ອນລາຍຮັບພາຍໃນ ແລະ ການໃຊ້ຈ່າຍຫຼຸດລົງ . ລາຍຮັບພາຍໃນໄດ້ຟື້ນຕົວເປັນ 12.4% ຂອງ GDP ໃນປີ 2021, ແຕ່ຍັງຄົງຕໍ່າກວ່າລະດັບກ່ອນການແຜ່ລະບາດຂອງພະຍາດ ແລະ ລະດັບສະເລ່ຍຂອງພາກພື້ນ. ການບໍລິການຫນີ້ສິນສູງ ແລະ ລາຍຮັບຕ່ໍາຍັງສືບຕໍ່ຈໍາກັດ.

·       ລະດັບໜີ້ສິນສາທາລະນະໄດ້ເພີ່ມຂຶ້ນຢ່າງຫຼວງຫຼາຍນັບຕັ້ງແຕ່ປີ 2019, ເປັນອັນຕະລາຍຕໍ່ຄວາມໝັ້ນຄົງຂອງເສດຖະກິດມະຫາພາກ. ໜີ້ສິນສາທາລະນະ ແລະ ການຄ້ຳປະກັນສາທາລະນະເພີ່ມຂຶ້ນເຖິງ 88% ຂອງ GDP ໃນປີ 2021, ຂະແໜງພະລັງງານກວມເອົາຫຼາຍກວ່າ 30% ຂອງໜີ້ສິນ, ໃນຂະນະທີ່ສ່ວນແບ່ງໜີ້ສິນການຄ້າເພີ່ມຂຶ້ນ, ເພີ່ມຄວາມກົດດັນຕໍ່ການຄຸ້ມຄອງສະພາບຄ່ອງ.

·       ສປປ ລາວ ປະເຊີນກັບສິ່ງທ້າທາຍດ້ານສະພາບຄ່ອງ ແລະ ການແກ້ໄຂອັນເນື່ອງມາຈາກພາລະການບໍລິການໜີ້ສິນສູງ, ການເກັບລາຍຮັບບໍ່ດີ, ທາງເລືອກດ້ານການເງິນທີ່ຈຳກັດ ແລະ ຄັງສຳຮອງເງິນຕາຕ່າງປະເທດຕໍ່າ. ຄວາມແກ່ຍາວຂອງຫນີ້ສິນຍັງສືບຕໍ່ສູງ ເຊິ່ງໄດ້ສົ່ງຜົນໃນການເຈລະຈາສອງຝ່າຍກັບເຈົ້າຫນີ້.

·       ເງິນກີບໄດ້ຕົກຕໍ່າລົງຢ່າງແຮງໃນປີ 2021-22, ປະມານ 30% ທຽບກັບເງິນໂດລາສະຫະລັດໃນຮອບປີເຖິງເດືອນເມສາ 2022, ເຊິ່ງສະທ້ອນໃຫ້ເຫັນເຖິງຂໍ້ຈຳກັດດ້ານສະພາບຄ່ອງພາຍນອກຢ່າງຫຼວງຫຼາຍ . ການມີເງິນຕາຕ່າງປະເທດທີ່ຈໍາກັດ, ບວກໃສ່ກັບຄວາມຕ້ອງການສູງ - ສໍາລັບການນໍາເຂົ້າ ແລະ ການຊໍາລະຫນີ້ສິນ - ໄດ້ເຮັດໃຫ້ເກີດຄວາມບໍ່ສອດຄ່ອງຂອງຄວາມຕ້ອງການ - ການສະຫນອງທີ່ເຮັດໃຫ້ເກີດຄວາມກົດດັນດ້ານການເສື່ອມລາຄາຢ່າງແຂງແຮງ, ເຖິງແມ່ນວ່າການເລື່ອນການບໍລິການຫນີ້ສິນຈະມີການຜ່ອນຜັນກໍ່ຕາມ.

·       ເຖິງ​ວ່າ​ຈະ​ມີ​ການ​ເກີນ​ດຸນ​ການ​ຄ້າ ​ແລະ​ ການ​ໄຫຼ​ເຂົ້າ​ຂອງ FDI ທີ່​ຄົງ​ຕົວ​ກໍ​ຕາມ, ຄັງ​ສຳຮອງ​ເງິນຕາ​ຕ່າງປະ​ເທດ​ຍັງ​ຕ່ຳ. ພະລັງງານ ແລະ ການຂຸດຄົ້ນບໍ່ແຮ່, ເຊັ່ນດຽວກັນກັບການສົ່ງອອກກະສິກໍາ ແລະ ການຜະລິດ, ໄດ້ຂະຫຍາຍຕົວຢ່າງແຂງແຮງໃນປີ 2021. ເຖິງຢ່າງໃດກໍຕາມ, ລາຍຮັບຈາກການສົ່ງອອກມີພຽງ 26% ເທົ່ານັ້ນທີ່ເກັບຄືນສູ່ເສດຖະກິດຂອງລາວ, ສ່ວນທີ່ຍັງເຫຼືອແມ່ນຝາກຢູ່ຕ່າງປະເທດ.

·       ສິນເຊື່ອພາຍໃນໄດ້ເລັ່ງລັດໃນທ້າຍປີ 2021, ດ້ວຍນະໂຍບາຍເງິນຕາເພື່ອສະໜັບສະໜູນການຟື້ນຕົວຂອງເສດຖະກິດ, ແຕ່ຄວາມອ່ອນແອຍັງຢູ່ໃນຂະແໜງການທະນາຄານ.

·       ການ​ເຕີບ​ໂຕ GDP ຄາດ​ວ່າ​ຈະ​ຟື້ນ​ຕົວ​ເປັນ 3,8% ​ໃນ​ປີ 2022, ​ໂດຍ​ສະ​ເພາະ​ການ​ເຈລະຈາ​ໜີ້​ສິນ​ທີ່​ສືບ​ຕໍ່​ຜ່ອນຜັນ ​ແລະ ມາດ​ຕະການ​ຄວບ​ຄຸມ COVID-19 ທີ່​ເຂັ້ມ​ງວດກໍ່ໄດ້ປົດອອກແລ້ວ. ການຟື້ນຕົວເທື່ອລະກ້າວແມ່ນຄາດວ່າຈະຢູ່ໃນການບໍລິການພາຍໃນ, ໃນຂະນະທີ່ຄວາມຕ້ອງການພາຍນອກຈະຍັງຄົງຢູ່ໃນການຟື້ນຕົວຊ້າໃນບັນດາຄູ່ຄ້າ.

·       ການ​ສູນ​ເສຍ​ວຽກ​ເຮັດ​ງານ​ທໍາ​ໃນ​ໄລ​ຍະ​ຍາວ ແລະ ​ການ​ປິດ​ທຸ​ລະ​ກິດ​ທີ່​ເກີດ​ຈາກ​ການ​ແຜ່​ລະ​ບາດ​ຂອງ​ພະ​ຍາດ COVID-19 ຈະ​ສືບ​ຕໍ່​ສ້າງ​ຄວາມ​ກົດ​ດັນ​ຕໍ່​ລາຍ​ຮັບ​ຂອງ​ຄົວ​ເຮືອນ. ດ້ວຍ​ລາຄາ​ເພີ່ມ​ຂຶ້ນ, ຫຼາຍ​ຄົວ​ເຮືອນ​ມີ​ຄວາມ​ສ່ຽງ​ທີ່​ຈະ​ຕົກ​ຢູ່​ໃນ​ຄວາມທຸກ​ຍາກ.

·       ການເຄັ່ງຕຶງຂອງເງິນຕາທົ່ວໂລກ ແລະ ອັດຕາດອກເບ້ຍທີ່ເພີ່ມຂຶ້ນສາມາດສ້າງຄວາມກົດດັນຕໍ່ເງິນກີບ, ເພີ່ມອັດຕາເງິນເຟີ້ ແລະ ເພີ່ມພາລະໜີ້ສິນ. ສິ່ງເລົ່ານີ້ຈະຂັດຂວາງການລົງທຶນ ແລະ ທາງເລືອກທາງດ້ານການເງິນ. ຂໍ້ຂັດແຍ່ງທີ່ຍືດເຍື້ອຢູ່ໃນຢູເຄຣນອາດຈະສົ່ງຜົນກະທົບຕໍ່ລາຄາສິນຄ້າ, ໂດຍສະເພາະນໍ້າມັນເຊື້ອໄຟ, ໃນຂະນະທີ່ການຂະຫຍາຍຕົວທີ່ຕໍ່າກວ່າທີ່ຄາດໄວ້ຂອງຄູ່ຄ້າທີ່ສໍາຄັນ, ໂດຍສະເພາະຈີນ, ຈະຂັດຂວາງຄວາມຕ້ອງການພາຍນອກ.

·       ​ເພື່ອ​ຟື້ນ​ຟູ​ສະຖຽນ​ລະ​ພາບ​ດ້ານ​ເສດຖະກິດ​ມະຫາ​ພາກ, ​ໂດຍ​ສະ​ເພາະ​ການ​ສະໜັບສະໜູນ​ການ​ຟື້ນ​ຟູ ​ແລະ ​ນະ​ໂຍບາຍທີ່ເປັນບູລິມາສິດ ເຊັ່ນ:

  1. ສ້າງ​ຊ່ອງ​ທາງ​ການ​ເງິນ​ໂດຍ​ຜ່ານ​ການ​ລະດົມ​ຊັບພະຍາກອນ​ທີ່​ດີ​ຂຶ້ນ ​ແລະ ປະສິດທິພາບ​ການ​ໃຊ້​ຈ່າຍ;
  2. ຟື້ນຟູຄວາມຍືນຍົງຂອງຫນີ້ສິນໂດຍການເສີມສ້າງການຄຸ້ມຄອງຫນີ້ສິນ ແລະ ຄວາມໂປ່ງໃສ.
  3. ເສີມ​ຂະ​ຫຍາຍ​ຄວາມ​ໝັ້ນ​ຄົງ​ຂະ​ແໜງ​ການ​ເງິນ​ໂດຍ​ຜ່ານ​ເຄື່ອງ​ມື​ດ້ານ​ກົດ​ໝາຍ ແລະ ​ລະ​ບຽບ​ການ
  4. ດຳ​ເນີນ​ການ​ປະຕິ​ຮູບ​ດ້ານ​ໂຄງ​ສ້າງ ​ແລະ ສະພາບ​ແວດ​ລ້ອມ​ແຫ່ງ​ການ​ດຳ​ເນີນ​ທຸລະ​ກິດ.

ການປົດລອກຈາກປະເທດທີ່ມີຊາຍແດນຕິດຈອດ ໃຫ້ຫັນມາເປັນທ່າແຮງຂອງການເຊື່ອມຕໍ່ພາກພື້ນ

ປະເທດລາວກຳລັງຊອກຫາການຫັນປ່ຽນຈາກປະເທດທີ່ບໍ່ມີຊາຍແດນຕິດຈອດມາເປັນປະເທດທີ່ມີຊາຍແດນຕິດຈອດກັນໂດຍຜ່ານການພັດທະນາພື້ນຖານໂຄງລ່າງຂອງພາກພື້ນ. ການລົງທຶນທີ່ສຳຄັນ ລວມມີ ເສັ້ນທາງລົດໄຟ ລາວ-ຈີນ, ແລວເສດຖະກິດ ຕາເວັນອອກ-ຕາເວັນຕົກ ແລະ ເຄືອຂ່າຍເສັ້ນທາງທີ່ສຳຄັນ. ສິ່ງທ້າທາຍແມ່ນເພື່ອຮັບປະກັນວ່າລາວສາມາດໄດ້ຮັບຜົນປະໂຫຍດຢ່າງເຕັມສ່ວນຈາກການເຊື່ອມຕໍ່ເລົ່ານີ້, ບໍ່ພຽງແຕ່ເປັນປະເທດທາງຜ່ານເທົ່ານັ້ນ, ແຕ່ຍັງຜ່ານກິດຈະກໍາທາງເສດຖະກິດທີ່ເພີ່ມຂຶ້ນ ແລະ ປະລິມານການສົ່ງອອກ, ການບໍລິການເພີ່ມມູນຄ່າ ແລະ ການສ້າງວຽກເຮັດງານທໍາໃຫມ່ໃຫ້ດີກວ່າເກົ່າ.

​ແນວ​ໃດ​ກໍ​ດີ, ການ​ລົງທຶນ​ຂອງ​ລາວ​ໃນ​ການ​ພັດທະນາ​ພື້ນຖານ​ໂຄງ​ລ່າງ​ຍັງ​ປະສົບ​ກັບ​ຄວາມ​ສ່ຽງ . ຄ່າໃຊ້ຈ່າຍຂອງການລົງທຶນເຫຼົ່ານີ້ແມ່ນສູງ ແລະ ລາວຈະໄດ້ຮັບຜົນປະໂຫຍດຈາກການປັບປຸງການເຊື່ອມຕໍ່ເທົ່ານັ້ນ ຖ້າສາມາດປະຕິບັດການປະຕິຮູບນະໂຍບາຍໃຫ້ສົມບູນແບບ ແລະ ປັບປຸງໂຄງສ້າງພື້ນຖານທາງຄົມມະນາຄົມໄດ້ສຳເລັດຜົນ. ການ​ປະຕິ​ຮູບ​ສະພາບ​ແວດ​ລ້ອມ​ການ​ດຳ​ເນີນ​ທຸລະ​ກິດ ​ແລະ ການ​ລົງທຶນ​ຕ້ອງ​ເລັ່ງລັດ​ເພື່ອ​ຍາດ​ແຍ່ງ​ເອົາ​ຜົນ​ປະ​ໂຫຍ​ດຢ່າງ​ຄົບ​ຖ້ວນ. ນອກຈາກນັ້ນ, ທາງລົດໄຟຍັງມີຄວາມສ່ຽງດ້ານການເງິນມະຫາພາກທີ່ຕິດພັນກັບໜີ້ສິນທີ່ອາດຈະເກີດຂຶ້ນ ແລະ ຍັງຈະມີຄວາມສ່ຽງຕໍ່ສັງຄົມ ແລະ ສິ່ງແວດລ້ອມ ຖ້າການຄຸ້ມຄອງບໍ່ສອດຄ່ອງ.

ການ ​ປະຕິ​ຮູບ​ທີ່​ສຳຄັນ​ຕໍ່​ໄປ​ນີ້​ສາມາດ​ຫຼຸດ​ຜ່ອນ​ຄວາມ​ສ່ຽງ ​ແລະ ສ້າງ​ຜົນ​ປະ​ໂຫຍ​ດສູງ​ສຸດ​ຂອງ​ການ​ເຊື່ອມ​ຕໍ່​ທີ່​ດີ​ຂຶ້ນ:

  • ແກ້ໄຂຊ່ອງຫວ່າງໃນການເຊື່ອມຕໍ່ການຂົນສົ່ງເພື່ອຮັບປະກັນການເຂົ້າເຖິງພື້ນຖານໂຄງລ່າງທາງລົດໄຟ, ການຂົນສົ່ງ ແລະ ການເຊື່ອມຕໍ່ຖະຫນົນຫົນທາງປະສິດທິພາບກັບ ແຫຼ່ງຜະລິດ ແລະ ການບໍລິໂພກ;
  • ສົ່ງເສີມການຂົນສົ່ງຂ້າມແດນໃຫ້ມີປະສິດທິພາບຫຼາຍຂຶ້ນ, ປັບປຸງລະບົບການຂົນສົ່ງ ແລະ ຕ່ອງໂສ້ ເຮັດໃຫ້ການເຂົ້າຕະຫຼາດງ່າຍຂຶ້ນ ແລະ ກໍາຈັດສິ່ງກີດຂວາງການດຳເນີນງານໃນຂະແໜງຂົນສົ່ງ;
  • ລົງ​ເລິກ ​ແລະ ເລັ່ງ​ການ​ປະຕິ​ຮູບ​ການ​ອຳນວຍ​ຄວາມ​ສະດວກ​ດ້ານ​ການ​ຄ້າ ​ໂດຍ​ການ​ສ້າງ​ລະບົບ​ຄຸ້ມ​ຄອງ​ການ​ຜ່ານ​ແດນ​ທີ່​ມີ​ປະສິດທິ​ຜົນ;
  • ປັບປຸງສະພາບແວດລ້ອມດ້ານການດຳເນີນທຸລະກິດ ເພື່ອດຶງດູດການລົງທຶນ ແລະ ສ້າງວຽກເຮັດງານທຳ;
  • ປັບປຸງການເຂົ້າເຖິງ ແລະ ປັບປຸງການບໍລິການທຸລະກິດໃຫ້ທັນສະໄໝ;
  • ສົ່ງເສີມຂະແໜງການຜະລິດ ແລະ ສ້າງວຽກເຮັດງານທຳໃຫ້ຫຼາຍຂຶ້ນ ເຊິ່ງປະເທດລາວມີທ່າໄດ້ປຽບທຽບເຊັ່ນ: ຜະລິດຕະພັນກະສິກໍາທີ່ມີມູນຄ່າເພີ່ມສູງ ແລະ ການທ່ອງທ່ຽວແບບທຳມະຊາດ.
  • ຜັກດັນ​ການ​ຊຸກຍູ້​ການ​ເສຍ​ພາສີ​ຕາມ​ສະພາບ​ເສດຖະກິດ, ຫຼຸດຜ່ອນ​ໜີ້​ສິນ​ຂອງ​ລັດ ​ແລະ ​ຄຸ້ມ​ຄອງ​ໜີ້​ສາທາລະນະດ້ວຍການປະຕິບັດຕາມລະບຽບການ.
  • ປັບປຸງ​ການ​ປະຕິບັດ​ລະບຽບ​ການ​ດ້ານ​ສັງຄົມ ​ແລະ ສິ່ງ​ແວດ​ລ້ອມ ​ໂດຍ​ຜ່ານ​ການປະເມີນ​ຕີ​ລາຄາ ​ແລະ ການ​ບັງຄັບ​ໃຊ້​ຢ່າງ​ເຂັ້ມ​ງວດ.

 

ແຫຼ່ງຂໍ້ມູນ:https://www.worldbank.org/en/news/feature/2022/05/12/lao-pdr-economic-update-april-2022-restoring-macroeconomic-stability-to-support-recovery

 

ທ່ານຄິດວ່າຂໍ້ມູນນີ້ມີປະໂຫຍດບໍ່?
ກະລຸນາປະກອບຄວາມຄິດເຫັນຂອງທ່ານຂ້າງລຸ່ມນີ້ ແລະຊ່ວຍພວກເຮົາປັບປຸງເນື້ອຫາຂອງພວກເຮົາ.