ອຸດສາຫະກໍາແຜ່ນແພ ແລະ ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມ ຂອງ ສປປ ລາວ ໃນຍຸກຄວາມປົກກະຕິຮູບແບບໃໝ່ (New Normal) ພາຍໃຕ້ການແຜ່ລະບາດຂອງພະຍາດໂຄວິດ 19: ການປັບຕົວ ແລະ ທິດທາງ.
ບົດຄົ້ນຄວ້າຫຍໍ້ດ້ານນະໂຍບາຍ
ໂດຍ: ປອ. ນ. ທານຕາວັນ ມະໂນລົມ[1]
ພະແນກຄົ້ນຄວ້ານະໂຍບາຍອຸດສາຫະກໍາ ແລະ ຫັດຖະກໍາ.
ສະຖາບັນຄົ້ນຄວ້າເສດຖະກິດອຸດສາຫະກໍາ ແລະ ການຄ້າ.
ພາກສະເໜີ
ອຸດສາຫະກໍາແຜ່ນແພ ແລະ ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມ ເປັນອຸດສາຫະກໍາການຜະລິດຂະໜາດໃຫຍ່ ທີ່ມີໂຄງສ້າງການຜະລິດທີ່ຕໍ່ເນື່ອງກັນຢ່າງຄົບວົງຈອນ ໂດຍປະກອບມີອຸດສາຫະກໍາຍ່ອຍຕ່າງໆ ໃນຂັ້ນຕອນການຜະລິດ ຕັ້ງແຕ່ອຸດສາຫະກໍາຂັ້ນຕົ້ນ ທີ່ເລີ່ມຈາກການຜະລິດເສັ້ນໄໝ ແລະ ການປັ່ນດ້າຍ ແລ້ວຈຶ່ງສົ່ງຜົນຜະລິດທີ່ໄດ້ຕໍ່ໄປຫາອຸດສາຫະກໍາຂັ້ນກາງ ຄືການຕໍ່າແຜ່ນແພ, ການຖັກແສ່ວ ລວມເຖິງການຍ້ອມສີ ແລະ ຟອກສີ, ແລະ ໄປສູ່ອຸດສາຫະກໍາຂັ້ນສຸດທ້າຍ ຄືການນໍາເອົາວັດຖຸດິບຈາກຂັ້ນກາງມາອອກແບບເພື່ອສ້າງມູນຄ່າເພີ່ມໃຫ້ແກ່ຜະລິດຕະພັນໃຫ້ເປັນເສື້ອຜ້າສໍາເລັດຮູບ ເພື່ອປະໂຫຍດໃນການນໍາໃຊ້ຫຼາຍຂຶ້ນ.
ອຸດສາຫະກໍາແຜ່ນແພ ແລະ ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມ ເປັນອຸດສາຫະກໍາທີ່ມີຄວາມສໍາຄັນຫຼາຍ ແຕ່ກໍ່ບໍ່ສາມາດປະຕິເສດໄດ້ວ່າ ຈາກສະພາບການໃນປັດຈຸບັນ ທີ່ມີການແຜ່ລະບາດຂອງພະຍາດໂຄວິດ 19 ນັ້ນ ສປປ ລາວ ກໍາລັງພົບພໍ້ກັບສິ່ງທ້າທາຍຫຼາຍດ້ານທັງຈາກພາຍໃນ ແລະ ຕ່າງປະເທດທີ່ເປັນຄູ່ຄ້າຜູ້ສັ່ງຊື້ສິນຄ້າແຜ່ນແພ ແລະ ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມຈາກລາວ ເຊັ່ນ: ບັນດາປະເທດເອີລົບ, ອາເມລິກາ ແລະ ສປ ຈີນ ໂດຍສະເພາະໃນໄລຍະຕົ້ນປີ 2020 ເຊີ່ງເປັນໄລຍະທີ່ມີການແຜ່ລະບາດຂອງພະຍາດດັ່ງກ່າວຢ່າງຮຸນແຮງໃນຫຼາຍປະເທດ ທີ່ສົ່ງຜົນເຮັດໃຫ້ເກີດການປ່ຽນແປງໃນທຸກອຸດສາຫະກໍາ ຈົນນໍາໄປສູ່ການເກີດຂອງຄໍາສັບທີ່ເຮົາໄດ້ຍິນກັນຄືຄໍາວ່າ: “New Normal” ຫຼື “ຄວາມປົກກະຕິຮູບແບບໃໝ່” ທີ່ໝາຍເຖິງ ຮູບແບບການດໍາເນີນຊີວິດແບບໃໝ່ທີ່ແຕກຕ່າງຈາກອະດີດ. ການປ່ຽນແປງດັ່ງກ່າວເກີດຈາກການມີບາງສິ່ງມາກະທົບ ທີ່ເຮັດໃຫ້ຄວາມຕ້ອງການ ຫຼື ພຶດຕິກໍາຂອງຜູ້ບໍລິໂພກປ່ຽນແປງໄປ ເຊັ່ນ: ການໃຫ້ຄວາມສໍາຄັນກັບຄວາມປອດໄພຕໍ່ສຸກຂະພາບ ແລະ ຊີວິດ ມີການໃຊ້ຜະລິດຕະພັນເພື່ອປົກປ້ອງ ແລະ ຫຼຸດຄວາມສ່ຽງຈາກການຕິດເຊື້ອໂລກ, ການປັບພຶດຕິກໍາໃນການເວັ້ນໄລຍະຫ່າງທາງສັງຄົມ, ການໃຊ້ຈ່າຍຊື້ເຄື່ອງຂອງໃນອະດີດທີ່ນິຍົມຍ່າງຊື້ສິນຄ້າຕາມຕະຫຼາດ, ຮ້ານຄ້າຂາຍຍ່ອຍ ຫຼື ຮ້ານຄ້າທົ່ວໄປ ກໍ່ເລີ່ມຫັນໄປຊື້ສິນຄ້າຜ່ານລະບົບອອນລາຍຫຼາຍຂຶ້ນ ເຊີ່ງມີຜົນຕໍ່ການພັດທະນາຂອງພາກອຸດສາຫະກໍາ. ຈາກການປ່ຽນແປງດັ່ງກ່າວ ຈຶ່ງມີຄວາມຈໍາເປັນທີ່ຕ້ອງມີຄວາມເຂົ້າໃຈໃນຄວາມຕ້ອງການ ແລະ ພຶດຕິກໍາຂອງຜູ້ບໍລິໂພກຢ່າງເລິກເຊີ່ງ ເພື່ອປັບຕົວ ແລະ ປ່ຽນວິກິດໃຫ້ເປັນໂອກາດ ໃຫ້ສາມາດດໍາລົງຢູ່ລອດຕໍ່ໄປໄດ້. ດັ່ງນັ້ນ ການປັບຕົວຂອງອຸດສາຫະກໍາດັ່ງກ່າວໃນຍຸກຄວາມປົກກະຕິຮູບແບບ ໃໝ່ ຈຶ່ງໜ້າສົນໃຈໃນການຄົ້ນຄວ້າສຶກສາ. ຈຸດປະສົງຂອງການຄົ້ນຄວ້າແມ່ນ ເພື່ອສຶກສາແນວທາງໃນການປັບຕົວ ແລະ ທິດທາງໃນຕໍ່ໜ້າຂອງອຸດສາຫະກໍາດັ່ງກ່າວ ພາຍໃຕ້ການສະໜັບສະໜຸນຈາກພາກລັດ ແລະ ຂະແໜງການທີ່ກ່ຽວຂ້ອງຮ່ວມກັບການຕື່ນຕົວໃນການປັບຕົວຂອງຜູ້ປະກອບການເອງ. ການສຶກສາຄັ້ງນີ້ແມ່ນໄດ້ໃຊ້ວິທີການວິໄຈແບບປະສົມ (Mixed Methods) ຄື: ການປະສົມປະສານລະຫວ່າງການວິໄຈແບບປະລິມານ (Quantitative Methods) ແລະ ການວິໄຈແບບຄຸນນະພາບ (Qualitative Methods). ຂໍ້ມູນທີ່ໃຊ້ປະກອບການຄົ້ນຄວ້າແມ່ນໄດ້ຈາກການລົງເກັບກໍາຂໍ້ມູນຕົວຈິງຂອງໂຄງການຄົ້ນຄວ້າຂອງສະຖາບັນ[2], ຂໍ້ມູນຈາກກອງປະຊຸມສໍາມະນາວິຊາການ ແລະ ການຈັດຝຶກອົບຮົມ[3] ແລະ ຂໍ້ມູນອ້າງອີງຈາກແຫຼ່ງເອກະສານຕ່າງໆ ທີ່ກ່ຽວຂ້ອງ ເຊັ່ນ: ບົດລາຍງານ, ສະຖິຕິ ແລະ ບົດຄົ້ນຄວ້າທີ່ກ່ຽວຂ້ອງ.
ສະພາບລວມການຄ້າຂອງອຸດສາຫະກໍາແຜ່ນແພ ແລະ ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມ ຂອງ ສປປ ລາວ
ປັດຈຸບັນ ສະຖານະການເສດຖະກິດໂລກໄດ້ຮັບຜົນກະທົບຈາກຫຼາຍປັດໄຈ ແຕ່ປັດໄຈທີ່ສໍາຄັນທີ່ໄດ້ສົ່ງຜົນກະທົົບໂດຍກົງແມ່ນການແຜ່ລະບາດຂອງພະຍາດໂຄວິດ 19 ທີ່ເປັນປັດໄຈທີ່ສົ່ງຜົນກະທົບຕໍ່ເສດຖະກິດໂລກຢ່າງຫຼວງຫຼາຍ ທັງໃນສ່ວນຂອງການສົ່ງອອກ ແລະ ການລົງທຶນ. ປັດຈຸບັນໄດ້ມີຫຼາຍໜ່ວຍງານປະເມີນຜະລິດຕະພັນມວນລວມຂອງໂລກ (GDP) ຂອງປີ 2020 ແລະ 2021 ໂດຍສະເພາະແມ່ນອົງການການເງິນລະຫວ່າງປະເທດ (IMF) ໄດ້ຄາດການການເຕີບໂຕທາງເສດຖະກິດໂລກຂອງປີ 2020 ວ່າຈະມີການປັບຕົວຫຼຸດລົງ 4,9% ເມື່ອປຽບທຽບກັບປີຜ່ານມາ. ປະເທດມະຫາອໍານາດທາງເສດຖະກິດ ຄື: ອາເມລິກາ, ເອີລົບ ແລະ ສປ ຈີນ ມີຜະລິດຕະພັນມວນລວມ -8,0%; -10,2% ແລະ -1,0% ຕາມລໍາດັບ. ຄາດການການຈະເລີນເຕີບໂຕຂອງເສດຖະກິດໂລກໃນປີ 2021 ຈະກັບມາຂະຫຍາຍໂຕ 5,4% ໂດຍອາເມລິກາ, ເອີລົບ ແລະ ສປ ຈີນ ມີຜະລິດຕະພັນມວນລວມ 4,5%; 6,0% ແລະ 8,2% ຕາມລໍາດັບ. ຖ້າຫາກວິເຄາະການຄາດການການເຕີບໂຕຂອງ GDP ໃນປະເທດຄູ່ຄ້າສໍາຄັນຂອງອຸດສາຫະກໍາແຜ່ນແພ ແລະ ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມຂອງລາວເຮົາ ຈະພົບວ່າ ໃນປີ 2020 ຈະມີ ສປ ຈີນ ແລະ ຫວຽດນາມທີ່ GDP ຍັງສາມາດຂະຫຍາຍໂຕໄດ້ 1,0% ແລະ 2,7% ຕາມລໍາດັບ; ແຕ່ໃນປີ 2021 ຄາດການວ່າທຸກປະເທດຈະກັບມາຂະຫຍາຍໂຕ ໂດຍ GDP ຈະຢູ່ລະຫວ່າງ 2,4%-8,2% (ຕາຕະລາງທີ 1). ທັງໝົດນີ້ ສອດຄ່ອງກັບການປະເມີນຂອງທະນາຄານໂລກເມື່ອເດືອນທັນວາ ປີ 2020 ທີ່ຄາດວ່າ ເສດຖະກິດໂລກຈະປັບຕົວຫຼຸດລົງ 5,2% ແຕ່ຫວຽດນາມຈະມີ GDP ຂະຫຍາຍຕົວ 2,8% ແລະ ສປ ຈີນ 1,0%. ຢ່າງໃດກໍຕາມ ທະນາຄານໂລກໄດ້ແບ່ງສະຖານະການເສດຖະກິດຂອງໂລກເປັນ 3 ແບບ ຄື: ກໍລະນີດີສຸດທີ່ຄວບຄຸມການລະບາດໄດ້ GDP ໂລກຈະແມ່ນ -4%, ກໍລະນີຢູ່ໃນລະດັບຖານທີ່ບໍ່ຮ້າຍແຮງກວ່ານີ້ GDP ໂລກຈະແມ່ນ -5,2%; ແລະ ກໍລະນີທີ່ຮ້າຍແຮງທີ່ພະຍາດໂຄວິດ 19 ຍັງມີການແຜ່ລະບາດຫຼາຍ GDP ໂລກຈະແມ່ນ -8,0% (World Bank, 2020).
ຕາຕະລາງທີ 1: ຄາດການ GDP ປະເທດຄູ່ຄ້າສໍາຄັນໃນປີ 2020 ແລະ 2021.
ປະເທດ |
ການເຕີບໂຕຂອງ GDP (%) |
|||
2018 |
2019 |
2020E |
2021E |
|
ອາເມລິກາ |
2,9 |
2,3 |
-8,0 |
4,5 |
ເອີລົບ |
1,9 |
1,2 |
-10,2 |
6,0 |
ສປ ຈີນ |
6,6 |
6,1 |
1,0 |
8,2 |
ຍີ່ປຸ່ນ |
0,3 |
0,7 |
-5,8 |
2,4 |
ໄທ |
4,1 |
2,4 |
-7,7 |
5,0 |
ອິນໂດເນເຊຍ |
5,2 |
5,0 |
-0,3 |
6,1 |
ມະເລເຊຍ |
4,7 |
4,3 |
-3,8 |
6,3 |
ສິງກະໂປ |
3,4 |
0,7 |
-3,5 |
3,0 |
ຟິລິບປີນ |
6,3 |
6,0 |
-3,6 |
6,8 |
ຫວຽດນາມ |
7,1 |
7,1 |
2,7 |
7,0 |
ແຫຼ່ງຂໍ້ມູນ: Annual report 2020 (IMF, 2020).
ໝາຍເຫດ: ຄາດການໂດຍ IMF ເດືອນມິຖຸນາ 2020 (ຍົກເວັ້ນກໍລະນີຂອງປະເທດສິງກະໂປ ແລະ ຫວຽດນາມ ທີ່ຄາດການເດືອນເມສາ 2020).
ການລົງທຶນໂດຍກົງຂອງຕ່າງປະເທດໃນອຸດສາຫະກຳແຜ່ນແພ ແລະ ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມ ແມ່ນເລີ່ມຈາກການເປັນຜູ້ຜະລິດໃນໄລຍະຕົ້ນຊຸມປີ 1990 ເພື່ອສ້າງຜະລິດຕະພັນພາຍໃນປະເທດ ໂດຍປາສະຈາກຂໍ້ຈຳກັດທາງດ້ານຈຳນວນໂກຕ້າການສົ່ງອອກ ແລະ ການອີງໃສ່ຕົ້້ນທຶນແຮງງານທີ່ຕໍ່າ. ໂຮງງານຕັດຫຍິບເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມແຫ່ງທຳອິດໃນ ສປປ ລາວ ສ້າງຕັ້ງຂຶ້ນໃນປີ 1984 ແລະ ແຫ່ງທີ 2 ໃນປີ 1990. ພາຍໃນປີ 2014 ຈຳນວນໂຮງງານທີ່ຈົດທະບຽນໃນພາກອຸດສາຫະກຳຕັດຫຍິບເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມຂະຫຍາຍຕົວມາເປັນ 99 ແຫ່ງ, ແລະ ໃນປັດຈຸບັນ ປີ 2020 ມີຈໍານວນໂຮງງານທັງໝົດ 140 ໂຮງງານ (ຂະໜາດໃຫຍ່ 54, ກາງ 37 ແລະ ນ້ອຍ 49) ທີ່ມີການຈ້າງແຮງງານທັງໝົດ 37.000 ຄົນ ຄິດເປັນ 23% ຂອງຈໍານວນແຮງງານທັງໝົດໃນພາກອຸດສາຫະກໍາ (162.000 ຄົນ)[4]. ການປະກອບສ່ວນຂອງອຸດສາຫະກຳຕັດຫຍິບເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມ ມີປະມານ 21,97% ຂອງຂະແໜງງການຜະລິດ ໃນປີ 1999 ແລະ 13,2% ໃນໄລຍະເວລາແຕ່ປີ 2005-2015, ແລະ ໃນປີ 2019 ໂຄງປະກອບຂອງມູນຄ່າການຜະລິດອຸດສາຫະກໍາປຸງແຕ່ງ ແລະ ຫັດຖະກໍາ ພົບວ່າ ອຸດສາຫະກໍາຕັດຫຍິບເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມ ແມ່ນກວມເປັນອັນດັບສາມຂອງອຸດສາຫະກໍາທັງໝົດ ຄື ກວມ 20,38% ຮອງຈາກອຸດສາຫະກໍາການຜະລິດສະບຽງອາຫານ ແລະ ອຸດສາຫະກໍາການຜະລິດເຄື່ອງດື່ມ. ການປະກອບສ່ວນທາງດ້ານການສົ່ງອອກຂອງອຸດສາຫະກໍາຕັດຫຍິບເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມຂອງ ສປປ ລາວ ໃນພາກການຜະລິດເພື່ອການສົ່ງອອກມີປະມານ 42% ແລະ ມີມູນຄ່າສົ່ງອອກປະມານ 154 ລ້ານໂດລາສະຫະລັດ ໃນປີ 2016; 182 ລ້ານໂດລາສະຫະລັດ ໃນປີ 2017; 193 ລ້ານໂດລາສະຫະລັດ ໃນປີ 2018 ແລະ 212 ລ້ານໂດລາສະຫະລັດ ຫຼື ເທົ່າ 3,62 % ຂອງມູນຄ່າການສົ່ງອອກທັງໝົດ ໃນປີ 2019, ແລະ 140 ກວ່າລ້ານໃນ 9 ເດືອນຕົ້ນປີ 2020[5] (ຕາຕະລາງທີ 2). ຫຼາຍກວ່າ 20 ປີ (1995-2020) ອຸດສາຫະກຳດັ່ງກ່າວມີມູນຄ່າສ່ວນເກີນປະມານ 85 ລ້ານໂດລາສະຫະລັດ. ພາຍໃນປີ 2017 ອຸດສາຫະກຳດັ່ງກ່າວມີການບັນທຶກມູນຄ່າສ່ວນເກີນປະມານ 120 ລ້ານໂດລາສະຫະລັດ ແລະ ປະມານ 132 ລ້ານໂດລາສະຫະລັດໃນປີ 2019[6]. ປັດໄຈທີ່ມີຜົນສະທ້ອນສຳຄັນທີ່ສຸດໃນການຂະຫຍາຍຕົວຂອງອຸດສາຫະກຳແຜ່ນແພ ແລະ ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມໃນລາວ ແມ່ນການໄດ້ຮັບສິດທິພິເສດທາງດ້ານພາສີຈາກປະເທດພັດທະນາແລ້ວໃນກຸ່ມສະຫະພາບເອີລົບ ຫຼື ອີຢູ ແລະ ຈາກສະຫະລັດອາເມລິກາ (ພາຍໃຕ້ຮູບແບບການພົວພັນການຄ້າແບບປົກກະຕິ - NTR); ສັງລວມແລ້ວ ສປປ ລາວ ໄດ້ຮັບສິດທິພິເສດທາງດ້ານການຄ້າ (GSP) ຈາກ 36 ປະເທດໃນທົ່ວໂລກ.
ຕາຕະລາງທີ 2: ມູນຄ່າການສົ່ງອອກ-ນໍາເຂົ້າ ອຸດສາຫະກໍາແຜ່ນແພ ແລະ ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມ (2018-9/2020)
ຫົວໜ່ວຍ: ລ້ານໂດລາ/USD
ລາຍການ |
2018 |
2019 |
9/2020 |
|||
ສົ່ງອອກ |
ນໍາເຂົ້າ |
ສົ່ງອອກ |
ນໍາເຂົ້າ |
ສົ່ງອອກ |
ນໍາເຂົ້າ |
|
ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມ (Clothing) |
193 |
26 |
212 |
26 |
140 |
36 |
ແຜ່ນແພ ແລະ ອື່ນໆ (Textile and others) |
6 |
106 |
7 |
150 |
6 |
93 |
ລວມ |
199 |
132 |
219 |
176 |
146 |
129 |
ດຸນການຄ້າ |
67 |
43 |
17 |
ແຫຼ່ງຂໍ້ມູນ: ກົມການນໍາເຂົ້າ ແລະ ສົ່ງອອກ, ກະຊວງອຸດສາຫະກໍາ ແລະ ການຄ້າ (2020).
ການລົງທຶນໂດຍກົງຈາກຕ່າງປະເທດ ໄດ້ປະກອບສ່ວນອັນສຳຄັນໃນການພັດທະນາຂະແໜງງການແຜ່ນແພ ແລະ ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມໃນ ສປປ ລາວ. ໂຮງງານທີ່ມີການດຳເນີນການຜະລິດສ່ວນໃຫຍ່ແມ່ນຕ່າງປະເທດເປັນເຈົ້າຂອງ ຄື: ສປ ຈີນ, ປາກີສະຖານ, ອົດສະຕຣາລີ, ສສ ຫວຽດນາມ, ຝຣັ່ງ, ໄຕ້ຫວັນ, ໂຮນລັງ, ເດນມາກ, ອິດຕາລີ, ໄທ ແລະ ຍີ່ປຸ່ນ. ສປປ ລາວ ຍັງບໍ່ມີໂຮງງານຂະໜາດໃຫຍ່ໃນຂະແໜງອຸດສາຫະກຳແຜ່ນແພ, ຜູ້ຜະລິດສ່ວນໃຫຍ່ແມ່ນເປັນລະດັບຄົວເຮືອນ ແລະ ກຸ່ມວິສາຫະກິດຫັດຖະກຳພື້ນບ້ານ. ມີກຸ່ມວິສາຫະກິດແຜ່ນແພຂະໜາດນ້ອຍ - ຂະໜາດກາງ ປະມານ 1.000 ແຫ່ງ, ເຊິ່ງສ່ວນໃຫຍ່ແມ່ນຜະລິດເພື່ອສະໜອງຕະຫລາດພາຍໃນ ແລະ ຕາມການສັ່ງຊື້ຂອງລູກຄ້າສະເພາະ ເຊັ່ນ: ຊຸດເຄື່ອງແບບຂອງທະຫານ ແລະ ຕຳຫຼວດ. ຢ່າງໃດກໍຕາມ, ຍັງມີໂຮງງານບາງສ່ວນຜະລິດເພື່ອສົ່ງອອກ ຕາມຄວາມຕ້ອງການຂອງກຸ່ມຕະຫຼາດຈຳເພາະຢູ່ໃນບາງປະເທດ ເຊັ່ນ: ມາເລເຊຍ, ສິງກະໂປ, ຍີ່ປຸ່ນ, ແລະ ກຸ່ມສະຫະພາບເອີລົບ ຫຼື ອີຢູ; ໂດຍເຄື່ອງຫັດຖະກໍາສ່ວນໃຫຍ່ຈະລວມເຖີງອຸປະກອນຕົບແຕ່ງເຮືອນ, ແພໄຫມ, ຂອງທີ່ລະນຶກ ແລະ ຂອງຂວັນ ທີ່ຜະລິດຈາກຜ້າໄຫມ ແລະ ຜ້າຝ້າຍລາວ.
ສໍາລັບການນໍາເຂົ້າ ແລະ ສົ່ງອອກໃນອຸດສາຫະກໍາແຜ່ນແພ ແລະ ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມຊອງລາວເຮົາ ພົບວ່າ ໃນໄລຍະຜ່ານມາ ສປປ ລາວ ມີການນຳເຂົ້າສິນຄ້າປະເພດເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມໃນລະດັບປະລິມານທີ່ສູງ. ມູນຄ່າໂດຍລວມຂອງສິນຄ້ານຳເຂົ້າຈະຂຶ້ນລົງຕາມທ້ອງຖິ່ນໃນແຕ່ລະແຂວງທີ່ມີປະເພນີ, ວັດທະນະທໍາ ແລະ ພູມອາກາດທີ່ແຕກຕ່າງກັນ ໂດຍແຂວງທີ່ນໍາເຂົ້າຫຼາຍກວ່າໝູ່ແມ່ນນະຄອນຫຼວງວຽງຈັນທີ່ກວມເອົາເຖິງ 47,57% ຂອງການນໍາເຂົ້າທັງໝົດຂອງອຸດສາຫະກໍາແຜ່ນແພ ແລະ ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມ. ສິນຄ້າບາງຈຳນວນແມ່ນນຳເຂົ້້າໃນຮູບແບບວັດຖຸດິບເພື່ອດຳເນີນການຜະລິດຕາມຂັ້ນຕອນ CMT ທີ່ປະກອບມີ ຕັດ (Cut), ຫຍິບ ຫຼື ປະກອບ (Make), ແລະ ຕັດແຕ່ງ ຫຼື ສອຍ (Trim). ສິນຄ້າສົ່ງອອກໃນອຸດສາກະກຳແຜ່ນແພ ແລະ ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມຂອງລາວສ່ວນໃຫຍ່ແມ່ນສົ່ງອອກໂດຍຜ່ານດ່ານຊາຍແດນສາກົນຢູ່ໃນ 8 ແຂວງ[7]ໂດຍມີນະຄອນຫຼວງວຽງຈັນເປັນຈຸດສຳຄັນໃນການສົ່ງອອກສິນຄ້າປະເພດດັ່ງກ່າວ.
ໃນໄລຍະຜ່ານມາ ເຖິງແມ່ນວ່າອຸດສາຫະກໍາແຜ່ນແພ ແລະ ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມຂອງ ສປປ ລາວ ຈະໄດ້ຮັບການເອົາໃຈໃສ່ຊຸກຍູ້ສົ່ງເສີມຢ່າງເປັນປົກກະຕິ ແຕ່ຈາກການສຶກສາຍັງພົບຫຼາຍຂໍ້ຈໍາກັດທີ່ຕ້ອງໄດ້ຮັບການເອົາໃຈໃສ່ແກ້ໄຂ[8] ເຊັ່ນ: ຂໍ້ຈໍາກັດດ້ານແຮງງານທີ່ຂາດແຄນທັງແຮງງານທີ່ມີສີມື ແລະ ຜະລິດຕະພາບຂອງແຮງງານທີ່ຕໍ່າ, ຂໍ້ຈໍາກັດທາງດ້ານການຂົນສົ່ງທີ່ມີຕົ້ນທຶນສູງເມື່ອປຽບທຽບກັບປະເທດອ້ອມຂ້າງ, ຂໍ້ຈໍາກັດທາງດ້ານນະໂຍບາຍ ໂດຍສະເພາະນະໂຍບາຍໃນການເຂົ້າຫາສິນເຊື່ອ ແລະ ການນໍາເຂົ້າວັດຖຸດິບເພື່ອການຜະລິດຂອງອຸດສາຫະກໍາແຜ່ນແພ ແລະ ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມ. ນອກນີ້ ຈາກສະພາບການແຜ່ລະບາດຂອງພະຍາດໂຄວິດ 19 ຍິ່ງເປັນການເພີ່ມຂໍ້ຈໍາກັດຫຼາຍຂຶ້ນຕໍ່ອຸດສາຫະກໍາດັ່ງກ່າວ ໂດຍພົບວ່າ ໃນໄລຍະຕົ້ນປີ 2020 ທີ່ຜ່ານມາ ຜູ້ຜະລິດ ແລະ ຜູ້ຈໍາໜ່າຍສິນຄ້າຕ້ອງໄດ້ຢຸດການດໍາເນີນທຸລະກິດ ຫຼື ຫຼຸດກໍາລັງການຜະລິດລົງ ເນື່ອງຈາກມາດຕະການປ້ອງກັນຂອງໂຄວິດ 19 ຕາມນະໂຍບາຍຂອງລັດຖະບານ ອີກທັງການແຜ່ລະບາດໃນຕ່າງປະເທດທີ່ຍັງມີທ່າອ່ຽງເພີ່ມຂຶ້ນຢ່າງຕໍ່ເນື່ອງ ເຮັດໃຫ້ມູນຄ່າການສົ່ງອອກຂອງອຸດສາຫະກໍາແຜ່ນແພ ແລະ ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມທົ່ວໂລກຫຼຸດລົງ. ສໍາລັບການສົ່ງອອກຜະລິດຕະພັນແຜ່ນແພ ແລະ ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມຂອງລາວເຮົາໃນໄລຍະ 9 ເດືອນຕົ້ນປີ 2020 ປັບຕົວຫຼຸດລົງເຖິງ 14% ສໍາລັບຜະລິດຕະພັນແຜ່ນແພ ແລະ 12% ສໍາລັບເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມ ເມື່ອທຽບກັບໄລຍະດຽວກັນຂອງປີຜ່ານມາ (ຕາຕະລາງທີ 3) ເຊີ່ງມີສາເຫດຈາກຜູ້ຜະລິດຖືກຍົກເລິກຄໍາສັ່ງຈາກບໍລິສັດທີ່ເປັນເຈົ້າຂອງຍີ່ຫໍ້ ຫຼື ກາໝາຍສິນຄ້າຕ່າງໆ ທີ່ຕ້ອງປິດໜ້າຮ້ານຄ້າ ຫຼື ຫ້ອງຂາຍໃນຫ້າງຮ້ານຕ່າງໆ; ແລະ ບັນຫາການສົ່ງສິນຄ້າທີ່ບໍ່ສາມາດຂົນສົ່ງໄດ້ຕາມຮອບຂອງໄລຍະເວລາທີ່ກໍານົດໄວ້ ເຊີ່ງສົ່ງຜົນກະທົບຕໍ່ຕ່ອງໂສ້ການສະໜອງ (Supply Chain) ຂອງທັງໝົດລະບົບອຸດສາຫະກໍາແຜ່ນແພ ແລະ ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມທົ່ວໂລກ.
ຕາຕະລາງທີ 3: ປຽບທຽບການສົ່ງອອກອຸດສາຫະກໍາແຜ່ນແພ ແລະ ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມ 9 ເດືອນຕົ້ນປີ ມັງກອນ-ກັນຍາ (2019-2020)
ຫົວໜ່ວຍ: ລ້ານໂດລາ/USD
ລາຍການ |
(ມກ-ກຍ) 2019 |
(ມກ-ກຍ) 2020 |
ການປ່ຽນແປງ (%) |
ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມ (Clothing) |
159 |
140 |
-12 |
ແຜ່ນແພ ແລະ ອື່ນໆ (Textile and others) |
7 |
6 |
-14 |
ແຫຼ່ງຂໍ້ມູນ: ກົມການນໍາເຂົ້າ ແລະ ສົ່ງອອກ, ກະຊວງອຸດສາຫະກໍາ ແລະ ການຄ້າ (2020).
ອະນາຄົດຂອງອຸດສາຫະກໍາແຜ່ນແພ ແລະ ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມ ໃນ ສປປ ລາວ ຈະເປັນໄປໃນທິດທາງໃດ
ປັດຈຸບັນ ເຖິງແມ່ນວ່າຫຼາຍປະເທດຈະໄດ້ມີການຫຼຸດຜ່ອນມາດຕະການສະກັດກັ້ນການແຜ່ລະບາດຂອງພະຍາດໂຄວິດ 19 ລົງ ເຊີ່ງມີຜົນເຮັດໃຫ້ທຸລະກິດ ແລະ ຮ້ານຄ້າຕ່າງໆ ໄດ້ທະຍອຍເລີ່ມເປີດດໍາເນີນກິດຈະການຄືນໃໝ່. ແຕ່ການດໍາເນີນທຸລະກິດ ຫຼື ການຜະລິດສິນຄ້າຕ່າງໆ ແມ່ນມີການປ່ຽນແປງໄປຈາກຮູບແບບເກົ່າທີ່ເຄີຍເຮັດຜ່ານມາເພື່ອຄວາມຢູ່ລອດຂອງສະພາບການທີ່ປ່ຽນແປງໄປໃນແຕ່ລະໄລຍະ; ດັ່ງນັ້ນ ຈຶ່ງຈໍາເປັນທີ່ພາກອຸດສາຫະກໍາແຜ່ນແພ ແລະ ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມຂອງລາວເຮົາຕ້ອງໃຫ້ຄວາມສໍາຄັນໃນການພັດທະນາຮູບແບບການລົງທຶນການບໍລິຫານຈັດການ, ການນໍາເຕັກໂນໂລຊີ ແລະ ນະວັດຕະກໍາເຂົ້າມາໃຊ້ເພື່ອປັບຕົວໃຫ້ເໝາະສົມກັບພຶດຕິກໍາທີ່ປັບປ່ຽນໄປໃນຍຸກຄວາມປົກກະຕິຮູບແບບໃໝ່ (New Normal). ປັດຈຸບັນນີ້ ໄດ້ມີຫຼາຍແນວຄວາມຄິດໃນການສະເໜີທາງແກ້ໃຫ້ແກ່ພາກເອກະຊົນ ກໍຄືຜູ້ປະກອບການອຸດສາຫະກໍາແຜ່ນແພ ແລະ ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມ; ໜຶ່ງໃນແນວຄວາມຄິດທີ່ໄດ້ຮັບຄວາມນິຍົມຄື: ແນວຄິດ 7 ຂັ້ນຕອນຂອງການປັບປ່ຽນ (7 Major Shifts)[9] ເພື່ອໃຫ້ທຸລະກິດສາມາດດໍາເນີນການຕໍ່ໄປພາຍໃຕ້ສະຖານະການຂອງການແຜ່ລະບາດຂອງພະຍາດໂຄວິດ 19 ໂດຍສາມາດສະຫຼຸບໄດ້ດັ່ງນີ້:
- ຈາກແນວຄິດຕະຫຼາດເສລີ (Free Market Model) ທີ່ເນັ້ນການສ້າງອໍານາດເໜືອຕະຫຼາດ ໄປສູ່ແນວຄິດການຮ່ວມສ້າງສັນ (Co-Creative Model) ທີ່ເນັ້ນການປົດປ່ອຍພະລັງປັນຍາຂອງມະນຸດ.
- ຈາກການແຂ່ງຂັນກັນຜະລິດ/ແຂ່ງຂັນກັນບໍລິໂພກ (Competitive Mode of Production and Consumption) ໄປສູ່ການປະສານຮ່ວມມື ແລະ ການແບ່ງປັນ (Collaborative Mode of Production and Consumption).
- ຈາກການເນັ້ນການຈະເລີນເຕີບໂຕທາງດ້ານເສດຖະກິດ (Economic Growth) ໄປສຸ່ການສ້າງຄວາມສົມດຸນລະຫວ່າງຄວາມຮັ່ງມີທາງເສດຖະກິດ, ຄວາມສົມບູນພູນສຸກຂອງຄົນໃນສັງຄົມ, ຄວາມຍືນຍົງຂອງສິ່ງແວດລ້ອມ ພາຍໃຕ້ການນໍາໃຊ້ພື້ນຖານຂອງປັນຍາມະນຸດ (Thriving in Balance).
- ຈາກການເບີ່ງຄົນເປັນຊັບພະຍາກອນ ຫຼື ປັດໄຈການຜະລິດເພື່ອສ້າງການຈະເລີນເຕີບໂຕ ຫຼື ຄວາມຮັ່ງມີທາງດ້ານເສດຖະກິດ (People for Growth) ໄປສູ່ການສ້າງສະພາບແວດລ້ອມເພື່ອອໍານວຍຄວາມສະດວກໃຫ້ຄົນໄດ້ສາມາດສະແດງສັກກະຍະພາບ ຫຼື ຄວາມສາມາດຂອງຕົນໄດ້ຢ່າງເຕັມທີ່ (Growth for People).
- ຈາກຊີວິດທີ່ມີເປົ້າໝາຍຄືຄວາມຮັ່ງມີທາງດ້ານວັດຖຸ (Economic Life) ໄປສູ່ຊີວິດທີ່ສົມດຸນເນັ້ນຄວາມຮັ່ງມີທາງດ້ານຈິດໃຈ (Hygienic Life) ທີ່ໝາຍເຖິງຄວາມສົມບູນພູນສຸກ (Wellbeing).
- ຈາກລະບົບເສດຖະກິດທີ່ມີເປົ້າໝາຍເນັ້ນໃສ່ຂະບວນການຜະລິດ ໂດຍນໍາໃຊ້ຊັບພະຍາກອນຢ່າງຟຸມເຟືອຍບໍ່ປະຢັດ (Linear Economy) ໄປສູ່ລະບົບເສດຖະກິດໝຸນວຽນ ທີ່ເນັ້ນການປະຢັດປັດໄຈທີ່ນໍາເຂົ້າຂອງຂະບວນການຜະລິດ, ເນັ້ນການເພີ່ມປະສິດທິພາບຂອງການຜະລິດ ແລະ ປະໂຫຍດສູງສຸດຂອງຜົນການຜະລິດ, ແລະ ນໍາສິ່ງເສດເຫຼືອຈາກຂະບວນການຜະລິດກັບມາໃຊ້ປະໂຫຍດໃໝ່ ໂດຍເນັ້ນທີ່ຄວາມຍືນຍົງຂອງຂະບວນການຜະລິດ ແລະ ສິ່ງແວດລ້ອມ (Circular Economy).
- ຈາກການທີ່ເນັ້ນສະແຫວງຫາປະໂຫຍດຈາກສ່ວນລວມ (Exploitation of the Commons) ມາເປັນຜົນປະໂຫຍດຂອງສ່ວນຕົວ ປັບປ່ຽນໄປສູ່ການຟື້ນຟູ ແລະ ຮັກສາຜົນປະໂຫຍດຂອງສ່ວນລວມເປັນສໍາຄັນ (Remedy of the Commons).
ສະຫຼຸບ ແລະ ຂໍ້ສະເໜີແນະ
ຈາກສະພາບການແຜ່ລະບາດຂອງພະຍາດໂຄວິດ 19 ໃນປັດຈຸບັນ ສິ່ງທີ່ຄວນໃຫ້ຄວາມສໍາຄັນກວ່າໝູ່ຄືການຟື້ນໂຕຂອງອຸດສາຫະກໍາແຜ່ນແພ ແລະ ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມ ຄວນຈະມີມາດຕະການແນວໃດ, ການຟື້ນໂຕຄວນຈະເປັນໄປໃນຮູບແບບໃດ ແລະ ມີທິດທາງເປັນຄືແນວໃດ. ໃນບົດຄົ້ນຄວ້າຫຍໍ້ນີ້ ນັກຄົ້ນຄວ້າຂໍສະເໜີເເນະທາງດ້ານວິຊາການແກ່ໜ່ວຍງານທັງພາກລັດ ແລະ ພາກເອກະຊົນ ດັ່ງນີ້:
- ພາກລັດ
- ພາຍໃຕ້ສະຖານະການຂອງການແຜ່ລະບາດຂອງພະຍາດໂຄວິດ 19 ທີ່ປະເທດມີການກໍານົດມາດຕະການປ້ອງກັນການແຜ່ລະບາດນີ້ ລັດຖະບານຄວນມີນະໂຍບາຍຊ່ວຍເຫຼືອອຸດສາຫະກໍາການຜະລິດ ເປັນແບບສະເພາະເຈາະຈົງ (Personalize) ເນື່ອງຈາກວິກິດຂອງການແຜ່ລະບາດຄັ້ງນີ້ ມີຜູ້ໄດ້ຮັບຜົນກະທົບທີ່ແຕກຕ່າງກັນ; ດັ່ງນັ້ນ ນະໂຍບາຍທີ່ພາກລັດຈະເຂົ້າໄປຊ່ວຍເຫຼືອຈະເຮັດແບບດຽວກັນກັບອຸດສາຫະກໍາການຜະລິດອື່ນໆ ບໍ່ໄດ້ ແຕ່ຕ້ອງມີການກໍານົດນະໂຍບາຍສະເພາະສໍາລັບອຸດສາຫະກໍາແຜ່ນແພ ແລະ ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມທີ່ມີຜົນຕໍ່ການຈ້າງແຮງງານ ແລະ ຊີວິດການເປັນຢູ່ຂອງຄົນຈໍານວນຫຼາຍ ເພື່ອໃຫ້ສາມາດກໍານົດນະໂຍບາຍສະໜັບສະໜຸນໄດ້ຢ່າງມີປະສິດທິພາບ.
- ຊຸກຍູ້ໃຫ້ເກີດຕ່ອງໂສ້ການສະໜອງໃໝ່ (New Supply Chain) ໂດຍການສ້າງກຸ່ມອຸດສາຫະກໍາແຜ່ນແພ ແລະ ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມ, ເຄື່ອງມືທາງການແພດ ທີ່ເຊື່ອມໂຍງລະຫວ່າງອຸດສາຫະກໍາແຜ່ນແພ ແລະ ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມ, ອົງການດ້ານການແພດ ແລະ ອຸດສາຫະກໍາອື່ນໆ ທີ່ກ່ຽວຂ້ອງ ເພື່ອຮ່ວມກັນພັດທະນາການຜະລິດຕັ້ງແຕ່ຂັ້ນຕົ້ນ (ເສັ້ນດ້າຍ) ຫາຂັ້ນກາງ (ຜ້າແພ) ແລະ ຂັ້ນສຸດທ້າຍ (ຜະລິດຕະພັນແຜ່ນແພທາງການແພດ ແລະ ສຸກຂະອະນາໄມ) ຕະຫຼອດເຖິງຜະລິດຕະພັນທີ່ຮອງຮັບທາງດ້ານສຸກຂະພາບແກ່ປະຊາຊົນສູງໄວ ເພື່ອໃຫ້ສາມາດຜະລິດໃນປະເທດໄດ້ຕະຫຼອດຕ່ອງໂສ້ຂອງການຜະລິດ (Supply Chain).
- ຊຸກຍູ້ໃຫ້ເກີດຜະລິດຕະພັນທີ່ໄດ້ມາດຕະຖານ ແລະ ເນັ້ນຄວາມມີຄຸນນະພາບ (Product Quality and Standard) ໂດຍການສະໜັບສະໜຸນຫ້ອງປະຕິບັດການທົດລອງ (Testing Lab) ສໍາລັບທົດສອບຜະລິດຕະພັນແຜ່ນແພທາງການແພດ (Medical Textile) ໃຫ້ໄດ້ມາດຕະຖານ.
- ຈາກສະພາບການປັດຈຸບັນທີ່ມີການເຄື່ອນຍ້າຍຖານການຜະລິດຂອງບັນດາປະເທດນັກລົງທຶນຕ່າງໆ ທີ່ຊອກຫາຖານການຜະລິດໃໝ່ ພາກລັດຄວນໃຫ້ການເອົາໃຈໃສ່ສຶກສາມາດຕະການທີ່ດຶງດູດ ໂດຍສະເພາະມາດຕະການທີ່ກ່ຽວຂ້ອງກັບຄ່າແຮງງານ, ການສະໜອງແຮງງານທີ່ມີສີມື, ຄວາມປອດໄພຈາກພະຍາດລະບາດ ເຊີ່ງ ສປປ ລາວ ເຮົາກໍ່ມີເງື່ອນໄຂທີ່ສາມາດສົ່ງເສີມ ແລະ ໃຊ້ເປັນທ່າແຮງໄດ້.
- ໂດຍປຽບທຽບ ຈຳນວນແຮງງານທີ່ມີຢູ່ໃນພາກອຸດສາຫະກຳການຜະລິດຂອງລາວແມ່ນຍັງມີຕໍ່າເມື່ອທຽບກັບປະເທດອື່ນໆ ໃນພາກພື້ນ, ເຊິ່ງເປັນສາຍເຫດໃຫ້ສັດສ່ວນແຮງງານໃນຂະແໜງການແຜ່ນແພ ແລະ ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມຍັງຂາດແຄນ. ຍິ່ງໄປກວ່ານັ້ນ ແຮງງານໃນພາກການຜະລິດທີ່ມີຄຸນນະພາບ ຍັງເປັນສິ່ງສຳຄັນໃນອຸດສາຫະກຳແຜ່ນແພ ແລະ ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມ, ເຊິ່ງໃນການສຶກສາຜ່ານມາໄດ້ຊີ້ໃຫ້ເຫັນວ່າ ສປປ ລາວ ມີຄວາມໄດ້ປຽບທາງດ້ານຄ່າຈ້າງແຮງງານທີ່ຖືກ ແຕ່ຜະລິດຕະພາບຂອງແຮງງານແມ່ນຕໍ່າ ເມື່ອທຽບກັບປະເທດອື່ນໆ ເຊັ່ນ: ມາເລເຊຍ, ຟີລິບປີນ, ໄທ, ປາກີສະຖານ, ອີນໂດເນເຊຍ ແລະ ອິນເດຍ. ດັ່ງນັ້ນ, ລັດຖະບານ ຈຶ່ງຄວນຈັດບູລິມະສິດສໍາລັບຍຸດທະສາດໃນການພັດທະນາອຸດສາຫະກຳແຜ່ນແພ ແລະ ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມ ໂດຍການສົ່ງເສີມທັກສະ ແລະ ຝຶກອົບຮົມແຮງງານ ເພື່ອສ້າງແຮງງານທີ່ມີປະສິດທິພາບທາງດ້ານການຜະລິດ ຫຼື ເພີ່ມກໍາລັງການຜະລິດ ຄຽງຄູ່ໄປກັບການເພີ່ມອັດຕາຄ່າຈ້າງແຮງງານໃຫ້ເໝາະສົມ ເພື່ອເປັນການຈູງໃຈໃຫ້ມີການປະກອບສ່ວນຂອງກໍາລັງແຮງງານໃນອຸດສາຫະກໍາດັ່ງກ່າວ.
- ຄວນສົ່ງເສີມໃຫ້ມີການລົງທຶນທາງດ້ານການຝຶກອົບຮົມເພີ່ມທັກສະ ແລະ ການພັດທະນາສີມືແຮງງານ ໂດຍເນັ້ນການຝຶກຝົນໃນຄົວເຮືອນ ແລະ ຝຶກອົບຮົມຫລັກສູດໃນສະຖາບັນອາຊີວະສຶກສາ. ຢ່າງໃດກໍຕາມ, ບັນດາຜູ້ປະກອບການທຸລະກິດ ສາມາດມີບົດບາດສຳຄັນໃນການສົ່ງເສີມ ແລະ ພັດທະນາທັກສະຂອງແຮງງານທາງດ້ານແຜ່ນແພ ແລະ ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມ ໂດຍລັດຖະບານກໍຕ້ອງກຳນົດນະໂຍບາຍສ້າງແຮງຈູງໃຈດ້ວຍການຍົກເວັ້ນພາສີໂດຍການກຳນົດໄລຍະເວລາໃດໜຶ່ງ ຫລື ແບບຊົ່ວຄາວ (ເພື່ອເປັນການທົດແທນຕົ້ນທຶນໃນການພັດທະນາສີມືແຮງງານ)ໃຫ້ກັບບັນດາພາກວິສາຫະກິດທີ່ຕອບສະໜອງນະໂຍບາຍການຝຶກອົບຮົມ ແລະ ການພັດທະນາສີມືແຮງງານຢ່າງເປັນປົກກະຕິ.
- ຄວນສ້າງຕ່ອງໂສ້ຂອງຄວາມຮ່ວມມືລະຫວ່າງອຸດສາຫະກໍາພາຍໃນເຂດເສດຖະກິດພິເສດ, ເຂດເສດຖະກິດສະເພາະ ແລະ ເຂດອຸດສາຫະກໍາ ກັບທຸລະກິດປີ່ນອ້ອມທີ່ຢູ່ນອກເຂດ ເພື່ອສ້າງໂອກາດໃນການສ້າງຄວາມເຂັ້ມເເຂງໃຫ້ຜູ້ປະກອບການ ຫຼື ຜູ້ຜະລິດພາຍໃນ ໃນການພັດທະນາຄຸນນະພາບໃຫ້ສອດຄ່ອງກັບຄວາມຕ້ອງການຂອງຕະຫຼາດ ແລະ ເພື່ອສ້າງເປັນກາໝາຍຂອງຄົນລາວ (Lao Brand ຫຼື Made in Laos) ໃນທີ່ສຸດ ຈົນນໍາໄປສູ່ການຜະລິດເພື່ອທົດແທນການນໍາເຂົ້າໃນອະນາຄົດ.
- ພາກລັດຕ້ອງມີຄວາມເປັນເອກະພາບກັນໃນການອອກນິຕິກໍາລະຫວ່າງພາກລັດ, ພາກລັດ-ພາກເອກະຊົນ; ພ້ອມທັງ ມີຄວາມເປັນເອກະພາບຂອງຂອດການຈັດຕັ້ງປະຕິບັດລະຫວ່າງຂັ້ນສູນກາງ-ທ້ອງຖິ່ນ ໃຫ້ເປັນຕ່ອງໂສ້ເຊີ່ງກັນ ແລະ ກັນ.
- ພາກລັດຄວນສ້າງໂອກາດໃຫ້ມີການນໍາໃຊ້ຜະລິດຕະພັນແຜ່ນແພ ແລະ ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມພາຍໃນໃຫ້ຫຼາຍຂຶ້ນ ໂດຍຂໍຄວາມຄວາມຮ່ວມມືກັບອົງກອນທັງຈາກພາກລັດ ແລະ ພາກເອກະຊົນ ຕະຫຼອດເຖິງນັກລົງທຶນຂອງຕ່າງປະເທດທີ່ມາລົງທຶນໃນ ສປປ ລາວ ໃຫ້ຫັນມານໍາໃຊ້ຜະລິດຕະພັນພາຍໃນຫຼາຍຂຶ້ນ ຕາມຄໍາຂວັນ: ລາວເຮັດລາວໃຊ້-ລາວໄດ້ລາວຈະເລີນ.
- ພາກລັດຄວນສົ່ງເສີມການສ້າງຕັ້ງຄະນະກຳມະການແມ່ນໍ້າຂອງ-ແມ່ນໍ້າລ້ານຊ້າງ ແລະ ເຄືອຂ່າຍຄວາມຮ່ວມມືສໍາລັບອຸດສາຫະກໍາແຜ່ນແພ ແລະ ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມຂອງລາວ ແລະ ບັນດາປະເທດໃນຂອບດັ່ງກ່າວຜ່ານສະມາພັນອຸດສາຫະກຳແຜ່ນແພ ແລະ ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມຂອງອາຊຽນ (AFTEX) ແລະ ອົງກອນພັນທະມິດທາງດ້ານການບໍລິການຢ່າງເຕັມຮູບແບບ (SAFSA) ທີ່ຈະເຊື່ອມໂຍງບັນດາໂຮງງານຜະລິດເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມໃນອາຊຽນໃຫ້ມີການຍົກລະດັບ ແລະ ເສີມສ້າງຕ່ອງໂສ້ການຜະລິດສິນຄ້າໃນຕົວຈິງ ລະຫວ່າງຜູ້ຊື້, ໂຮງງານແຜ່ນແພ ແລະ ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມ ເພື່ອເປັນການຊູກຍູ້ ແລະ ສົ່ງເສີມການສົ່ງອອກຜະລິດຕະພັນແຜ່ນແພ ແລະ ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມຂອງລາວໃຫ້ອອກສູ່ຕະຫຼາດໂລກ. ເນື່ອງຈາກໃນໄລຍະຜ່ານມາ ສັດສ່ວນຂອງບັນດາຜູ້ສະໜອງທີ່ເປັນພື້ນຖານການຜະລິດໃຫ້ກັບໂຮງງານແຜ່ນແພ ແລະ ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມຂອງລາວ ສ່ວນໃຫຍ່ແມ່ນມາຈາກບັນດາປະເທດໃນຂອບແມ່ນໍ້າຂອງ-ແມ່ນໍ້າລ້ານຊ້າງ ເຊັ່ນ: ສປ ຈີນ, ໄທ ແລະ ຫວຽດນາມ.
- ພາກລັດຄວນສະໜັບສະໜູນໂຄງການຕົວແບບທີ່ໄດ້ຮັບການສະໜັບສະໜູນພາຍໃຕ້ການຮ່ວມມື ແລະ ພັດທະນາໃນຂອບແມ່ນໍ້າຂອງ-ແມ່ນໍ້າລ້ານຊ້າງ (LMCD) ເພື່ອຍົກລະດັບ ແລະ ເສີມສ້າງທາງດ້ານຄຸນນະພາບໃຫ້ແກ່ໂຮງຮຽນວິຊາຊີບ. ໂຄງການດັ່ງກ່າວນີ້ ຈະປະກອບສ່ວນຢ່າງສຳຄັນໃນການຊ່ວຍສົ່ງເສີມຍົກລະດັບສີມືແຮງງານລາວໃນອະນາຄົດ. ບັນຫາໃນການຂາດແຄນແຮງງານໃນພາກອຸດສາຫະກຳແຜ່ນແພ ແລະ ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມ ອາດເກີດຈາກສະພາບແວດລ້ອມທີ່ບໍ່ເອື້ອອຳນວຍໃນການເຮັດວຽກຂອງໂຮງງານ ໂດຍສະເພາະແມ່ນແຮງງານສ່ວນໃຫຍ່ເປັນເພດຍິງທີ່ຕ້ອງການການເອົາໃຈໃສ່ເປັນພິເສດ. ດັ່ງນັ້ນ ໂຄງການຕົວແບບຈະຊ່ວຍສົ່ງເສີມການສ້າງສະພາບແວດລ້ອມການດຳເນີນວຽກງານທີ່ດີຢູ່ໃນບັນດາໂຮງງານແຜ່ນແພ ແລະ ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມ.
- ພາກເອກະຊົນ
- ຜູ້ປະກອບການຕ້ອງປັບຕົວເພື່ອໃຫ້ເກີດຄວາມຄ່ອງໂຕໃນລະບົບຕ່ອງໂສ້ການສະໜອງ (Supply Chain) ຫຼາຍຂຶ້ນ ໂດຍການຫຼຸດເວລາໃນການນໍາສິນຄ້າອອກສູ່ຕະຫຼາດ ແລະ ການປັບຕົວໃຫ້ເຂົ້າກັບທ່າອ່ຽງ ແລະ ຄວາມຕ້ອງການຂອງຜູ້ບໍລິໂພກໃຫ້ຫຼາຍຂຶ້ນ ທັງຜູ້ອອກແບບ, ຜູ້ຜະລິດ ແລະ ຜູ້ຈັດຈໍາໜ່າຍສິນຄ້າ. ຈະຕ້ອງຫຼຸດໄລຍະເວລາໃນການດໍາເນີນການໃຫ້ໄວຂຶ້ນ ໂດຍສາມາດອາໃສຮູບແບບ (Platform) ຕ່າງໆ ເພື່ອເປັນເຄື່ອງມືໃນການອັດຊ່ອງວ່າງທີ່ເກີດຂຶ້ນໃນລະບົບຕ່ອງໂສ້ການສະໜອງຂອງອຸດສາຫະກໍາແຜ່ນແພ ແລະ ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມ. ການນໍາໃຊ້ເຕັກໂນໂລຊີຕ່າງໆ ເຂົ້າມາຊ່ວຍພັດທະນາການດໍາເນີນທຸລະກິດ ແລະ ຊ່ອງທາງການຈໍາໜ່າຍ ເຊັ່ນ: ການປະຊຸມແບບອອນລາຍ (Video Conference), ການນໍໃຊ້ເຕັກໂນໂລຊີສາມມິຕິ (3D) ມາໃຊ້ໃນການອອກແບບຜະລິດຕະພັນ, ການຈັດສະແດງຜົນງານແຟຊັນໂຊຜ່ານລະບົບເຕັກໂນໂລຊີໃນຮູບແບບຄືກັນກັບການຈັດງານຂຶ້ນແທ້ (Digital Showroom) ຜ່ານທາງ Live stream, ແລະ ການຂາຍຜ່ານລະບົບອອນລາຍໃນຮູບແບບຕ່າງໆ (Platform). ເຊີ່ງໃນໄລຍະຜ່ານມາເຮົາຈະສັງເກດເຫັນວ່າ ພຶດຕິກໍາຂອງຜູ້ບໍລິໂພກໃນການເລືອກຊື້ສິນຄ້າປ່ຽນແປງໄປ ໂດຍຫັນມາສັ່ງຊື້ສິນຄ້າຜ່ານລະບົບອອນລາຍຫລາຍຂຶ້ນ ຖືໄດ້ວ່າ ເປັນໂອກາດຂອງທຸລະກິດໃນການຮຽນຮູ້ ແລະ ປັບປ່ຽນເຄື່ອງມື, ວິທີການເຮັດວຽກ ແລະ ການສ້າງຄວາມສາມາດໃນການແຂ່ງຂັນ ລວມເຖິງໂອກາດໃນການພັດທະນາຮຽນຮູ້ເຕັກໂນໂລຊີເພື່ອສ້າງນະວັດຕະກໍາ ແລະ ການເຕີບໂຕທາງທຸລະກິດໃນອະນາຄົດ.
- ສຸມໃສ່ການຜະລິດແຜ່ນແພເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມເຕັກນິກ (Technical Textile) ທີ່ເນັ້ນຄວາມປອດໄພ ແລະ ສຸກຂະອະນາໄມສ່ວນບຸກຄົນ ເຊັ່ນ: ຜະລິດຕະພັນແຜ່ນແພທີ່ໃຊ້ຜະລິດອຸປະກອນການແພດ (Medical Textile) ເພື່ອນໍາໄປໃຊ້ຜະລິດໜ້າກາກອະນາໄມ ແລະ ຊຸດຄຸມທາງການແພດ ທີ່ມີຄວາມຕ້ອງການເພີ່ມຂຶ້ນໃນແຕ່ລະໄລຍະຕາມສະພາບການແຜ່ລະບາດຂອງພະຍາດ ບໍ່ວ່າຈະເປັນພະຍາດໂຄວິດ 19, ພູມແພ້ ແລະ ພະຍາດຕ່າງໆ ທີ່ກ່ຽວກັບລະບົບຫາຍໃຈຂອງຄົນເຮົາ. ຈະເຫັນໄດ້ວ່າ ໄລຍະຂອງການເກີດວິກິດດັ່ງກ່າວ ສິ່ງເຫຼົ່ານັ້ນກໍ່ໄດ້ສ້າງໂອກາດໃຫ້ເກີດຂຶ້ນສໍາລັບອຸດສາຫະກໍາແຜ່ນແພ ແລະ ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມ, ອຸດສາຫະກໍາການຜະລິດເສັ້ນໄຍສັງເຄາະ, ຜ້າຜືນທັງແບບຖັກ ຫຼື ຕໍ່າ ແລະ ແບບທີ່ບໍ່ຖັກ ຫຼື ບໍ່ຕໍ່າ (Nonwoven).
- ອີງຕາມພຶດຕິກໍາຂອງຜູ້ບໍລິໂພກໃນປັດຈຸບັນທີ່ເປັນຫ່ວງສຸກຂະພາບຫຼາຍຂຶ້ນ, ການນໍາເອົາຄຸນສົມບັດພິເສດຕ່າງໆ ທີ່ກ່ຽວຂ້ອງກັບການປ້ອງກັນສຸກຂະພາບຈຶ່ງເປັນສິ່ງທີ່ຕ້ອງໄດ້ພິຈາລະນາ ແລະ ພັດທະນາຂຶ້ນ ເຊັ່ນ: ການຕ້ານແບັດທີເລຍ, ການປ້ອງກັນລັງສີຢູວີ (UV), ການຮັກສາຄວາມສຸ່ມຂອງຜີວໜັງ ຫຼື ຄຸນສົມບັດທີ່ສາມາດລະບາຍເຫື່ອໄດ້ດີ ແຫ້ງໄວ ແລະ ການສະທ້ອນນໍ້າ ເຊີ່ງຖ້າອຸດສາຫະກໍາແຜ່ນແພ ແລະ ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມສາມາດນໍາເອົາຄຸນສົມບັດຕ່າງໆ ດັ່ງກ່າວເຂົ້າມາໃສ່ໃນຜະລິດຕະພັນເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມ ລວມເຖິງການພັດທະນາອອກແບບຜະລິດຕະພັນໃຫ້ສອດຄ່ອງກັບຄວາມຕ້ອງການຂອງຜູ້ບໍລິໂພກ ຈະຍິ່ງເພີ່ມໂອກາດໃຫ້ອຸດສາຫະກໍາແຜ່ນແພ ແລະ ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມ ສາມາດຟື້ນໂຕ ແລະ ຍືນຍົງໄດ້ໃນທີ່ສຸດ.
- ເພີ່ມໂອກາດໃນການຮ່ວມມືກັນລະຫວ່າງທຸລະກິດພາຍໃນທີ່ມີຕ່ອງໂສ້ເກື້ອໜຸນກັນຫຼາຍຂຶ້ນ ເພື່ອນໍາໄປສູ່ການສ້າງຄວາມເຂັ້ມແຂງໃຫ້ອຸດສາຫະກໍາການຜະລິດພາຍໃນ ແລະ ເພື່ອສ້າງໂອກາດໃນການຜະລິດທົດແທນການນໍາເຂົ້າໃນອະນາຄົດ.
ການເກີດວິກິດການຂອງການແຜ່ລະບາດຂອງພະຍາດໂຄວິດ 19 ໃນຄັ້ງນີ້ ຖືໄດ້ວ່າເປັນໂອກາດຂອງພາກອຸດສາຫະກໍາທີ່ຈະຕ້ອງໄດ້ທົບທວນການດໍາເນີນທຸລະກິດຂອງຕົນ ເພື່ອໃຫ້ສາມາດເຫັນໄດ້ເຖິງຈຸດອ່ອນ, ຮາກເຫງົ້າຂອງບັນຫາ ພ້ອມທັງສາມາດຄົ້ນເຫັນຈຸດແຂງ, ກາລະໂອກາດ ເພື່ອເປັນບ່ອນອີງໃນການກໍານົດທິດທາງ ແນວທາງນະໂຍບາຍໃນການປັບປ່ຽນທຸລະກິດໃຫ້ສອດຄ່ອງກັບການປ່ຽນແປງທີ່ບໍ່ຄືເກົ່າຂອງລະບົບຕະຫຼາດ ເພື່ອຄວາມຢູ່ລອດຂອງອຸດສາຫະກໍາພາຍໃຕ້ສະຖານະການຂອງການປ່ຽນແປງໃໝ່ທີ່ບໍ່ຄືເກົ່າອີກຕໍ່ໄປ.
ດັ່ງນັ້ນ ຄວາມປົກກະຕິຮູບແບບໃໝ່ (New Normal) ທີ່ຈະເກີດຂຶ້ນຕໍ່ອຸດສາຫະກໍາແຜ່ນແພ ແລະ ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມ ຫຼັງການແຜ່ລະບາດຂອງພະຍາດໂຄວິດ 19 ຜູ້ປະກອບການທີ່ສາມາດປັບປ່ຽນຮູບແບບການດໍາເນີນທຸລະກິດ ເຊັ່ນ: ການບໍລິຫານຈັດການເພື່ອຮອງຮັບການປ່ຽນແປງຂອງຕ່ອງໂສ້ການສະໜອງ (Supply Chain) ຮູບແບບໃໝ່ ທີ່ມີຮອບວຽນສັ້ນລົງ ໂດຍເນັ້ນການຜະລິດຜະລິດຕະພັນແຜ່ນແພເຕັກນິກທີ່ກ່ຽວຂ້ອງກັບການຜະລິດອຸປະກອນທາງການແພດ (Medical Textile). ການຮວມກຸ່ມ ຫຼື ສ້າງຄວາມຮ່ວມມືກັນລະຫວ່າງທຸລະກິດທີ່ປິ່ນອ້ອມຕ່າງໆ ເພື່ອແກ້ໄຂສິ່ງຄົງຄ້າງໃນການດໍາເນີນທຸລະກິດ. ຈຸດປະສົງແມ່ນເພື່ອຊອກຫາແຫຼ່ງສະໜອງວັດຖຸດິບ ແລະ ພັດທະນາວັດຖຸດິບໃໝ່ໆ ຮ່ວມກັນ, ຫຼຸດການເພີ່ງພາການນໍາເຂົ້າ ເນັ້ນການໃຊ້ວັດຖຸດິບ ແລະ ສິນຄ້າທີ່ຜະລິດພາຍໃນປະເທດ (Local Brand) ເພາະຖ້າຫາກເກີດພາວະການລະບາດຂອງໂຄວິດ 19 ຮອບສອງ ອຸດສາຫະກໍາແຜ່ນແພ ແລະ ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມຂອງລາວຈະສາມາດຫຼຸດຜົນກະທົບໃນດ້ານຕ່າງໆ ໃນທຸກຂັ້ນຕອນ ທັງທາງດ້ານການຜະລິດ ແລະ ການຂົນສົ່ງສິນຄ້າ ເຊີ່ງເປັນການເພີ່ມຂີດຄວາມສາມາດໃນການແຂ່ງຂັນໃຫ້ກັບອຸດສາຫະກໍາແຜ່ນແພ ແລະ ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມຂອງລາວຕໍ່ໄປ.
# | ຫົວຂໍ້ | ດາວໂຫຼດ |
---|---|---|
1 | ອຸດສາຫະກໍາແຜ່ນແພ ແລະ ເຄື່ອງນຸ່ງຫົ່ມ ຂອງ ສປປ ລາວ ໃນຍຸກຄວາມປົກກະຕິຮູບແບບໃໝ່ (New Normal) ພາຍໃຕ້ການແຜ່ລະບາດຂອງພະຍາດໂຄວິດ 19: ການປັບຕົວ ແລະ ທິດທາງ |
ກະລຸນາປະກອບຄວາມຄິດເຫັນຂອງທ່ານຂ້າງລຸ່ມນີ້ ແລະຊ່ວຍພວກເຮົາປັບປຸງເນື້ອຫາຂອງພວກເຮົາ.