ທ່ານຄົງ​​ຮັບ​ຮູ້​ແລ້​ວວ່າ ສປປ ລາວ​ໄດ້​ເຂົ້າ​ເປັນ​ສະມາຊິກ​ທີ 158 ຂອງ​ອົງການ​ການ​ຄ້າ​ໂລກ ຫຼື WTO ​ໃນ​ວັນ​ທີ 2 ກຸມພາ​ປີ​ນີ້. ຕາມ​ຫຼັກການ​ແລ້ວ, ການ​​ເປັນ​ສະມາຊິກ​ອົງການ​ດັ່ງກ່າວ ​ແມ່ນ​ເພື່ອ​ດຳ​ເນີນ​ການ​ຄ້າ​ຂາຍ​ນໍາ​ກັນແບບ​ບໍ່​​ເລືອກ​ປະຕິບັ​ດ, ບາງ​ທ່ານອາດ​ສົງ​ໃສ​ວ່າ ຈະ​ມີ​ຜົນ​ກະທົບ​ຫຍັງ​ຕໍ່​ການ​ໄດ້​ຮັບ​ສິດທິ​ພິ​ເສດ​ທາງ​ການ​ຄ້າຂອງ​ລາວ​ ຫຼື​ບໍ່? ​ໂດ​ຍພື້ນຖານ​ແລ້ວ, ອົງການ​ການ​ຄ້າ​ໂລກນໍາ​ໃຊ້​ຫຼັກການບໍ່​ເລືອກ​ປ​ະຕິ​ບັດ​ໃນ​ການ​ຄ້າ​ຂາຍ​ນຳ​ ກັນ ​​ແຕ່​ກໍ​ມີຂໍ້​ຍົກ​ເວັ້ນສຳລັບ​ການ​ໃຫ້​ສິດທິ​ພິ​ເສດ​ພາຍ​ໃຕ້​ເຂດການ​ຄ້າ​ ເສລີ ​​ແລະນະ​ໂຍບາຍ​ການ​ປະຕິ​ບັບ​ແບບພິ​ເສດ​ທີ່​​ໃຫ້​ປະ​ເທດ​ກຳລັງ​ພັດທະນາ ​​ແລະ​​ດ້ອຍ​ພັດທະນາ.​ ດັ່ງ​ນັ້ນ, ສປປ ລາວ ຈະ​ຍັງ​ຄົງ​ໄດ້​ຮັບ​ສິດທິ​ພິ​ເສດ​ທາງ​ການ​ຄ້າເໝືອນ​ດັ່ງ​ປະຕິບັດ​ຜ່ານ​ມາ ​ເນື່ອງ​ຈາກ​ອັດຕາ​ພາສີ​ທີ່​ໄດ້​ແມ່ນ​ 0% ຫຼື​ຫຼາຍ​ກໍ​ລະ​ນີຖື​ວ່າ​ຕໍ່າ​ກວ່າອັດຕາ​ທີ່​ຕົກລົງກັນ​ລະຫວ່າງ​ສະມາຊິກ WTO. ​​ການ​ເຂົ້າ​ເປັນ​ສະມາຊິກ WTO ຈຶ່ງ​ເປັນຜົນ​ດີ​ຕໍ່​ລາວ ​ໃນ​ການ​ປັບປຸງ​ນິຕິ​ກຳພາຍ​ໃນ ​ແລະ​ກົນ​ໄກ​ຄຸ້ມ​ຄອງ​ໃຫ້​ສອດຄ່ອງ​ກັບ​ວິທີ​ປະຕິບັດ​ຂອງ​ສາກົນ. ອົງການ​ການ​ຄ້າ​ໂລກ ມີ​ລະບຽບ​ເພື່​ອ​ໃຫ້​​ປະ​ເທດ​ສະມາ​ຊິກ​ປະຕິບັດ​ ​ເຊັ່ນ: ​ໃນ​ຂົງ​ເຂດ​ການ​ອະນຸຍາດ​ນຳ​ເຂົ້າ ​ແລະການ​ແຈ້​ງມູນ​ຄ່າ​ພາສີ ​ເພື່ອ​ຮັບປະກັນຄວາ​ມ​ເປັນ​ເອກະ​ພາບ​ໃນ​ການຈັດ​ຕັ້ງ​ປະຕິບັດ ​ແລະ​ມີ​ຄວາມ​ໂປ່​ງ​ໃສ​​ ໃນການ​ດໍາ​ເນີນ​ການ​ຄ້າ​ຕ່າງປະ​ເທດ. ອີກ​ດ້ານ​ໜຶ່ງ, WTO ກໍມີ​ກົນ​ໄກ​ແກ້​ໄຂ​ຂໍ້​ຂັດ​ແຍ່ງ​ທີ່​ມີ​ປະສິດທິ​ຜົນຫຼາຍ​ທີ່​ສຸດ ​ເຖິງ​ວ່າ​ຈະ​ມີຄ່າ​ໃຊ້​ຈ່າຍ​ດ້ານ​ກົດໝາຍ​ທີ່ຂ້ອນ​ຂາງ​​​​ແພງ ກໍ​ຕາມ. 

ປະຈຸ ​ບັນ ສປປ ລາວ ​​ດຳ​ເນີນ​ການ​ຄ້າ​ຕ່າງປະ​ເທດ​ກັບ​ຫຼາຍ​ກວ່າ 60 ປະ​ເທດ​ໃນ​ທົ່ວ​ໂລກ, ​ໂດຍ​ການສົ່ງອອກໄດ້​ຮັບ​ສິດທິ​ພິ​ເສດ​ຈາກ​ເກືອບ 50 ປະ​ເທດ. ​ສິດທິ​ພິ​ເສດ​ທີ່​ປະ​ເທດ​ເຮົາ​ໄດ້​ຮັບ ​ແບ່ງອອກ​​ເປັນ 3 ລະບົບ ຄື: ສິດທິ​ພິ​ເສດ​ແບບ​ທົ່ວ​ໄປ; ສິດທິພິ​ເສດຂອງ​ປະ​ເທດ​ກຳລັງ​ພັດທະນາ; ​ແລະ​ສິດທິ​ພິ​ເສດ​ພາຍ​ໃຕ້​ເຂດ​ການ​ຄ້າ​ເສລີ. ສິດທິ​ພິ​ເສດ​ແບບ​ທົ່ວ​ໄປ ຫຼື​ GSP ​​ແມ່ນສິດທິ​ພິ​ເສດ​ໃນ​ການ​ຍົກ​ເວັ້ນ ຫຼື​ຫຼຸດຜ່ອນ​ອັດຕາ​ພາສີ ຂອງ​ປະ​ເທດທີ່​ພັດທະນາ​ແລ້ວ​ໃຫ້​ແກ່​ປະ​ເທດກໍ​າລັງ​ພັດທະນາ ​ແລະ​ດ້ອຍ​ພັດທະນາ ​ເຊັ່ນ: ສິດທິ​ພິ​ເສດ​ຂອງສະຫະລັດອາ​ເມ​ລິ​ກາ, ກາ​ນາ​ດາ, ນໍ​ເວ,​ ສະຫະພາບ​ເອີ​ຣົບ (27 ປະ​ເທດ) ​ແລະ ສະ​ວິດ​ເຊີ​ແລນ. ​​ໃນ​ນີ້, ລາວ​ຍັງ​ບໍ່​ທັນ​ໄດ້​ສິດທິ​ພິ​ເສດ​ທາງ​ການ​ຄ້າ​ຈາກ​ອາ​ເມ​ລິ​ກາ​ເທື່ອ ​ແຕ່ປະຈຸ​ບັນກະ ຊວງ​ອຸດສາຫະກຳ ​ແລະ​ການ​ຄ້າ ​ກຳລັງດຳ​ເນີນ​ການ​ເພື່ອ​ຂໍ​ສິດທິພິ​ເສດ​ດັ່ງກ່າວ ​ເນື່ອງ​ຈາກ​ໜຶ່ງ​ໃນ​ເງື່ອນ​ໄຂ​ຂອງ​ການ​ໄດ້​ສິດທິ​ພິ​ເສດແມ່ນ​ ສປປ ລາວ ຕ້ອງ​ເປັນ​ສະມາຊິກ​ອົງ​ການການ​ຄ້າ​ໂລກ. ລະ​ບົບສິດທິ​ພິ​ເສດ​ທີ​ສອງ ​ແມ່ນຂອງ​ປະ​ເທດ​ກຳລັງ​ພັດທະນາ (ຈີນ, ອິນ​ເດຍ, ສ.​ ​ເກົາຫຼີ) ທີ່​ສະໝັກ​ໃຈ​​ໃຫ້​ແກ່​ປະ​ເທດ​ດ້ອຍ​ພັດທະນາ.  ​

ລະ​ບົບທີ​ສາມ ​ແມ່ນ​ສິດທິ​ພິ​ເສດ​ພາຍ​ໃຕ້​ເຂດ​ການ​ຄ້າ​ເສລີ​ ຊຶ່ງ​ສຳຄັນ​ທີ່​ສຸດ​ຕໍ່​ລາວ​ແມ່ນ​​​ໃນສັນຍາ​​​ເຂດ​ການ​ຄ້າ​ເສລີ​ອາ​ຊຽນ ຫຼື ATIGA ​ໂດຍສິນຄ້າ​ຈາກ​ລາວຈະ​​ໄດ້​ຮັບ​ການ​ຫຼຸ​ດຜ່ອນ​ອັດຕາ​ພາສີ 0-5% ສໍາລັບ​ສິນຄ້າ​ເກືອບ​ທັງ​ໝົດ​ ພາຍ​ໃນ​ປີ 2015, ຍົກ​​ເວັ້ນ​ການ​ສົ່ງ​ອອກໄປ​​ອາຊຽນ​ໃໝ່ (ກຳປູ​ເຈຍ, ມຽນມາ ​ແລະ​ຫວຽດນາມ) ທີ່​ບາງ​ລາຍການ​ສິນຄ້າ​ກະສິກຳ​ທີ່​​ກະທົບ​ໄວ ​ຈະສຳ​ເລັດ​ການ​ຫຼຸດຜ່ອນ​ອັດຕາ​ພາສີ ພາຍ​ໃນ​ປີ 2017-18). ​ໃນ​ຂອບ​ນີ້, ສປປ ລາວ ສົ່ງ​ອອກ​ໂດຍ​ໄດ້​ຮັບ​ສິດທິ​ພິ​ເສດ ​ຊຶ່ງ​ຈັດ​ລຽງ​ຕາມ​ລຳ​ດັບ​ຄູ່​ຄ້າ ຄື: ​ໄທ ​ໃນມູນ​ຄ່າ 623 ລ້ານ​ໂດ​ລາອາ​ເມ​ລິ​ກາ ໃນ​ປີ 2012, ຖັດມາ​​ແມ່ນຫວຽດນາມ ​ແລະສິງກະ​ໂປ ​ໃນມູນ​ຄ່າ 69 ລ້ານ​ໂດ​ລາອາ​ເມ​ລິ​ກາ ​ແລະ 44 ລ້ານ​ໂດ​ລາອາ​ເມ​ລິ​ກາ, ຕາມ​ລໍາດັບ.​ ນອກ​ນີ້ ຍັງ​ມີ​ການ​ສົ່ງ​ອອກ​ໄປ ມາ​ເລ​ເຊຍ ​ແລະ​ອິນ​ໂດ​ເນ​ເຊຍ ​ແຕ່​ການ​ນໍາ​​ໃຊ້​ສິດທິ​ພິ​ເສດ​ບໍ່​ເກີນ 2 ລ້ານ​ໂດ​ລາ​ອາ​ເມ​ລິ​ກາ​ໃນ​ແຕ່​ລະ​ຕະຫຼາດ. ສິນຄ້າ​ທີ່​ສົ່ງ​ອອກ​ຕົ້ນຕໍລວມມີ ​ແຮ່​ທອງ ​ແລະ​ສິນຄ້າ​ກະສິກໍາ. ນອກ​ນີ້ ສປປ ລາວ ຍັງມີ​ການສົ່ງ​ອອກ​ໄປ​ຍັງ​ປະ​ເທດຄູ່​ເ​ຈລະ​ຈາ​ຂອງອາ​ຊຽນ ​ເຊັ່ນ: ຈີນ, ຍີ່ປຸ່ນ ​ແລະ ສ. ​ເກົາຫຼີ ​ໂດຍສິນຄ້າ​ທີ່​ສົ່ງ​ອອກ ​ມີສິນຄ້າ​ກະສິກໍາ, ​ເຄື່ອງ​ຕັດຫຍິບ, ​ເຄື່ອງ​ຫັດຖະກໍາ ​ແລະ​ເຄື່ອງ​ປ່າ​ຂອງ​ດົງ. ​ຕະຫຼາດ​ສົ່ງ​ອອກອື່ນ ທີ່​ເປັນ​ຄູ່​ເຈລະຈາ​ຂອງ​ອາ​ຊຽນ​ຍັງມີ ອີນ​ເດຍ ​ແລະ​ກຸ່ມ​ປະ​ເທດອົດ​ສະ​ຕາ​ລີ-ນິວຊີ​ແລ​ນ. ພ້ອມ​ນີ້ ລາວຍັງ​ເປັນ​ພາ​ຄີ​​ເຂດ​ການ​ຄ້າ​ເສລີອື່ນ ​ທີ່​ມີ​ການ​ໃຫ້​ສິດທິ​ພິ​ເສດ​​​ແກ່ກັນ ​ແລະ​ກັນ ຄື: ​ຫວຽດນາມ ​ແລະ​​ສັນຍາ​ກາ​ນຄ້າ​ອາຊີ-ປາຊີ​ຟິກ. ເຖິງ​ຢ່າງ​ໃດ​ກໍ​ຕາມ ​ໃນປະຈຸ​ບັນ ຜູ້​ສົ່ງ​ອອກ​ລາວຍັງ​ບໍ່​ທັນ​ໄດ້​ໝູນ​ໃຊ້​ຜົນ​ປະ​ໂຫຍ​ດ ຈາ​ກສັນຍາ​ການ​ຄ້າ​ອາຊີ-ປາຊີ​ຟິກ​ເທື່ອ, ທັງ​ນີ້ ​ອາດ​ແມ່ນ​ຍ້ອນບາງ​ປະ​ເທດ​ເປັນ​ຄູ່​ເຈລະຈາ​ຂອງ​ອາ​ຊຽນ​ແລ້ວ ​ເຊັ່ນ: ຈີນ, ສ. ​ເກົາຫຼີ ​ແລະ​ອິນ​ເດຍ.   

ການ​ໄດ້​ສິດທິ​ພິ​ເສດ​ທາງ​ການ​ຄ້າ ​ຈະ​ຊ່ວຍ​ໃຫ້​ຜູ້​ຜະລິດ ກໍ​ຄືຜູ້​ສົ່ງ​ອອກຈາກ​ລາວ ​ສາມາດ​ຫຼຸດຜ່ອນ​ຕົ້ນ​ທຶນ​ດ້ານ​ພາສີແທນ​ທີ່ຈະ​ໄດ້​ເສຍ​ພັນທະ​ເຕັມ ຊຶ່ງ​ຈະ​ເຮັດ​ໃຫ້​ສິນຄ້າ​ເຮົາ​ມີ​ລາຄາ​ຖືກ ​ແລະສາມາດ​ແຂ່ງຂັນ​ໄດ້​ໃນ​ລະດັບ​ໜຶ່ງ. ​ເພື່ອ​ໃຫ້​ໄດ້​ຮັບ​ສິດທິ​ພິ​ເສດ,​ ຜູ້​ສົ່ງ​ອອກ​ຕ້ອງຍື່ນ​ຂໍ​​ໃບ​ຢັ້ງຢືນ​ແຫຼ່ງກຳ​ເນີ​ດສິນຄ້າ​ຈາກ​ກົມ​ການ​ນຳ​ ເຂົ້າ-ສົ່ງ​ອອກ, ​ພະ​ແນ​ກອຸດສາຫະກຳ ​ແລະ​ການ​ຄ້າ​ແຂວງ/ນະ​ຄອນ​ຫຼວງ, ສະພາການ​ຄ້​າ ​ແລະ​ອຸດສາຫະກຳ.​ ພິ​ເສດນັບ​ແຕ່​ວັນ​ທີ 1 ກໍລະກົດ 2013 ​ເປັນ​ຕົ້ນ​ໄປ, ​ເຂດ​ອຸດສາຫະກຳ​ໂນນ​ທອງ ກໍ​​ໄດ້​ຮັບ​ມອບ​ໝາຍ​ໃຫ້​ມີ​ສິດ​ອອກ​ໃບ​ຢັ້ງຢືນ​ແຫຼ່ງກຳ​ເນີ​ດ​ໄດ້​ຕື່ມ ​ເປັນ​ຈຸດ​ບໍລິການ​ທີ 35 ​ຂອງ ສປປ ລາວ. ເທດ.

​​ດັ່ງ​ນັ້ນ, ຜູ້​ສົ່ງ​ອອກຄວນເອົາໃຈໃສ່ບາງຂັ້ນຕອນສຳຄັນກ່ຽວກັບການສົ່ງອອກເພື່ອໃຫ້ໄດ້ສິດທິພິເສດ  ດັ່ງລຸ່ມນີ້:

  • ຂັ້ນຕອນທີ 1: ກວດສອບລະຫັດພາສີ ແລະ ສິນຄ້າທີ່ຕ້ອງການສົ່ງອອກນັ້ນວ່າ ໄດ້ຮັບ ການຫຼຸດອັດຕາ ພາສີນຳເຂົ້າໃນແຕ່ລະຕະຫຼາດທີ່ຈະສົ່ງສິນຄ້າໄປຫຼືບ່ໍ.
  • ຂັ້ນຕອນທີ 2: ກວດເບິ່ງວ່າສິນຄ້າທີ່ຕ້ອງການສົ່ງອອກ ນອນໃນບັນຊີໄດ້ຮັບສິດທິພິເສດ ຈາກປະເທດນຳເຂົ້າຫຼືບໍ່ ເພາະມີບາງລາຍການ ສິນຄ້າທີ່ຖືກຍົກເວັ້ນບໍ່ໃຫ້ສິດທິພິເສດ.
  • ຂັ້ນຕອນທີ 3: ກວດສອບເງື່ອນໄຂດ້ານແຫຼ່ງກຳເນີດຂອງສິນຄ້ານັ້ນ ເຊັ່ນ: ການນໍາໃຊ້ວັດຖຸດິບ ຫຼືການແປຮູບພາຍໃນປະເທດ ໄດ້ຕາມເງື່ອນໄຂຫຼືບໍ່.
  • ຂັ້ນຕອນທີ 4: ກວດສອບເງື່ອນໄຂວິທີການຈັດສົ່ງສິນຄ້າ ເພາະອາດມີລະບຽບການສະເພາະ ຂອງປະເທດນຳເຂົ້ານັ້ນ ທີ່ກຳນົດໃຫ້ມີການຂົນສົ່ງສິນຄ້າໄປປະເທດປາຍທາງໂດຍກົງ ໂດຍ ບໍ່ມີການພັກຢູ່ສາງ ຫຼື ການຜະລິດເພີ່ມໃນປະເທດທີສາມ.
  • ຂັ້ນຕອນທີ 5: ກະກຽມ ແລະ ປະກອບເອກະສານຢັ້ງຢືນແຫຼ່ງກຳເນີດສິນຄ້າ ໃຫ້ຖືກຕ້ອງຕາມເງື່ອນໄຂຂອງປະເທດນຳເຂົ້າ ໂດຍໃຫ້ມີີການຢັ້ງຢືນຈາກກົມການນຳເຂົ້າ-​ສົ່ງອອກ ຫຼືບັນດາພາກສ່ວນທີ່ໄດ້ຮັບມອບສິດອອກໃບຢັ້ງຢືນແຫຼ່ງກຳເນີດສິນຄ້າ ຕາມທີ່ໄດ້ກ່າວມາ.
  • ຂັ້ນຕອນທີ 6: ຈັດສົ່ງເອກະສານຕ່າງໆ ທີ່ຈຳເປັນໃນການສົ່ງອອກສິນຄ້າ ໃຫ້ເຈົ້າໜ້າທີ່ພາສີຂອງ ປະເທດປາຍທາງ.

ນີ້ ​ແມ່ນ​ຂໍ້​ມູນ​ພື້ນ​ຖານ ​ແລະ​ຂັ້ນ​ຕອນ​ໃນ​ການສົ່ງ​ອອກ​ເພື່ອ​ໃຫ້ຮັບ​ສິດທິ​ພິ​ເສດ​ທາງ​ການ​ຄ້າ​ ​ເພື່ອ​​ເປັນ​ຄວາມ​ຮູ້ ​ແລະອໍາ​ນວຍ​ສະດວກ​ໃຫ້ພາກ​ທຸລະ​ກິດ​ພວກ​ເຮົາ ​ເຮັດ​ແນວ​ໃດ​ໃຫ້ສາມາດ​ປະ​ຢັດ​ຕົ້ນ​ທຶນ ​ແລະ​ກະກຽມ​ແຂ່ງ​ຂັນ​ໃນ​ຍຸກ​ແຫ່ງ​ການ​ເຊື່ອມ​ໂຍງ​​ເສດຖະກິດ​ກັບ​ພາກ​ພື້ນ ​ແລະ​ສາກົນ ກໍ​ຄື​ການ​ເຂົ້າ​ເປັນ​ສະມາຊິກ​ອົງການ​ຄ້າ​ໂລກ ​ແລະ  ​ເ​ຂົ້າຮ່ວມປະຊາ​ຄົມ​ເສດຖະກິ​ດອາ​ຊຽນ ພາຍ​ໃນ​ປີ 2015 ນີ້.

ໂດຍ: ບ.ວິລະວົງ

ທ່ານຄິດວ່າຂໍ້ມູນນີ້ມີປະໂຫຍດບໍ່?
ກະລຸນາປະກອບຄວາມຄິດເຫັນຂອງທ່ານຂ້າງລຸ່ມນີ້ ແລະຊ່ວຍພວກເຮົາປັບປຸງເນື້ອຫາຂອງພວກເຮົາ.